• Karinski

malariaskydd for bebisar

Hej,
    jag och min man funderar pa att aka till Filippinerna nasta ar, da var son kommer vara 7 manader. Jag kanner mig lite osaker pa om det ar lampligt att aka dit da jag sag att de har malaria pa de flesta oarna. Ar det nagon som akt till omraden med malaria med sina sma?
    Orolig mamma...

• Svar på tråden malariaskydd for bebisar
  • menu

nä hade inte åkt, se bara hur mycket vanliga biverkningar vanliga malarietabletter för vuxna har! efter att ha läst noga så åker jag aldrig mer till ställen där detta behövs

• Tigerwoman

Jag skulle åka om jag var du. Det bästa skyddet mot Malaria är ju inte profylax, det är att skydda sig mot stick med myggmedel, kläder och myggnät. Om man nu vill ge profylax (vet inte om man gör det till så små barn, men i alla fall) så finns ju det nya profylaxet som inte ger de biverkningar som Lariam i värsta fall kan ge.

• Ebba Leones Mama

Vi har valt att avstå från malariaområden när vi åker på långresa, just därför att Ebba kommer att vara för liten för profylax. Skulle personligen aldrig kunna utsätta henne medvetet för det, men alla är olika och tilläggas skall att vi säkert utsätter Ebba för andra farliga risker när vi drar i väg...

• vilden

Vi har åkt till västafrika med våra små flera gånger och är på G i oktober igen. Det är olika med olika läkare vad de rekomenderar till en som är under året. Lariam har vi inte fått men någon läkare har skrivit ut klorokin som inte är lika säkert men heller inte lika "farligt" som lariam. Jag själv har fått klorokin + paludrin när jag varit gravid och åkt. Sen har vi sprayat rummen, använt myggnät osv. Min äldsta son fick malaria en gång när han var 7 månader. Han blev ju dålig men med medicin och dropp en dag gick det bra. Sjukhusen i malarialänder har ju oftast bra koll på behandlingen...

Svar på tråden malariaskydd for bebisar