• Anonym

Nån kunnig som kan "grupplivförsäkring"

I oktober 2000 blev jag heltidssjukskriven och och är det fortfarande, utan avbrott. Sjukskrivningen övergick ett par år senare till sjukersättning.

Fram till november/december 2000 hade jag, via mitt försäkringsbolag Folksam en tillägsförsäkring, sk gruppliv. Men har inte haft den försäkring sen dess.

Vad gäller för att få ersättning - i en grupplivförsäkring kan man ju få ut "enorma" belopp när man varit sjukskriven så pass lång tid som jag.

Jag hade ju försäkringen när den dagen jag blev sjuk och har alltså inte varit frisk en dag sen dess...

Spelar detta någon roll? Huvudsaken att jag var försäkrad NÄR jag blev sjuk, eller måste man ha denna grupplivförsäkring under hela perioden?

Någon som vet?

• Svar på tråden Nån kunnig som kan "grupplivförsäkring"
  • Anonym (pensionär)

Hej, jag är ju inte kunnig direkt men jag hade också en försäkring som var avslutad men som jag kom på senare och ringde och kollande upp. Nu var det försent eftersom den inte gällde efter ett antal år. Så om jag vore dig skulle jag ringa folksam och kolla, för de lär ju inte tala om att du har pengar att hämta.

Jag fick förövrigt ut från fackets gruppliv, och det var ren tur att jag kollade igenom papperna en dag.

Så tveka inte att ringa och fråga!

Lycka till.

• Anonym

Hur många år hade det gått då? I mitt fall så blir det ju sex år nu i oktober. Sen så har jag sett på Folksams hemsida att vissa fack har en obligatorisk sjukförsäkring, men tror dess värre inte att det gäller mitt fack (Seko) för jag hittade ingen information om det...

Men om det inte gått för många år i ditt fall, hade försäkringen gällt ändå? Vet du det?

Tack för svar förresten!

• Anonym (pensionär)

Den hade gällt, efter vad de säger ialla fall. Om jag inte minns helt fel gällde den till jag var 30, jag ringde när jag var 35-36 och då gällde den inte. Ring så fort du kan, det är bäst att kolla med en gång.

Mitt fack hade också sjukförsäkring SKTF men där var speciella villkor som gjorde att den inte gällde mig.

Ring och kolla på allt, när man har sjukersättning behöver man alla pengar man kan få, för ersättningen är ju inte speciellt hög. Glöm inte att kolla om du har något genom jobbet. Även om jag bara var vikarie så omfattades jag av en ersättning som ger mig 1500,- mer i månaden tills jag blir ålderpensionär eller frisk.

• Anonym

Kom på det här efter deras växel stängt... så frustrerande - så jag ska ringa dit direkt klockan åtta i morgonbitti.

Jag har fyllt trettio... så med stor sannolikhet så hittar dom säkert nåt kryphål att den inte ska gälla mig...

Men frågan är om det "räcker" att jag var försäkrad den månaden jag blev sjuk, eftersom jag slutade betala på den försäkringen två månader senare... fattade ju INTE att den kunde va bra att ha... jag blir så ARG på mig själv, men så är det ju när man inte vet hur saker och ting fungerar...

Jag var arbetslös när jag blev sjuk, så det sket sig där med... grrrr

• Anonym (pensionär)

Ok, jag hade betalt min, men inte fan hjälpte det.

Lycka till i alla fall.

• FlamingRed

Folksams grupplivförsäkring kan gälla liv OCH/ELLER sjukkapital.

Så du måste börja med att ta reda på om sjukdom ingick i din försäkring.

• FlamingRed

Folksams regler säger att försäkringen måste vara oavbrytet gällande under karensen.

Karensen är alltid minst 730 dagar, men kan vara upp till ca 1100 dagar om man jobbat delvis under tiden.

Så antagligen gör det att du inte kan få ut försäkringen.

Men som sagt ring och kolla, det är alltid bäst.

• Pannan73

vilket fack tillhör du?
    (Jobbar på Folksam)
    Var du frisk när du gick in i försäkringen?
    Betalar du inte på försäkringen nu så gäller den ju inte längre....

• Anonym

Tillhör Seko (har inte Seko en obligatorisk sjukförsäkring som ingår i avgiften?) och ja, jag var frisk när jag gick in i försäkringen, hade kanske bara haft den ett år innan jag blev sjuk och nej, betalar inte på försäkringen längre, men gjorde det när jag blev sjuk, men det spelar kanske ingen roll då?

• Pannan73

jag skulle kunna kika på det om du mailar mig din emailadress här så ska du få mitt mail till jobbet. Svårt att säga på rak arm så här men jag kan se över din situation.
    Jag har tystnadsplikt

• Anonym

doolittle@spray.se

Hoppet är väl, vad jag förmodar, om det är så att Seko har en obligatorisk sjukförsäkring, men jag sökte på deras sida om det, men fann inget i alla fall, men det kan ju alltid vara värt att kolla upp

Tack på förhand

• Pannan73

jag har skickat mail till dig, hoppas det kom fram.

• Anonym

pannan73 - nej, mailet har inte kommit fram, men så har jag nåt fel på mina mailleveranser, fick idag flera mail som skickades för flera dar sen...

Men jag har redan pratat med Seko - dom har ingen obligatorisk sjukförsäkring... och eftersom jag inte fortsatte med grupplivförsäkringen så är det kört för min del.

Känns lite ruttet att ha gått miste om lite mer än 200 000 tusen - men man lär sig nåt nytt varje dag. Hoppas bara på att bli frisk så jag kan börja arbeta igen och det första jag ska göra då är att tecka en grupplivförsäkring!!!

Men tack för hjälpen i alla fall

• Pannan73

Du skulle fått ungefär 100.000 om du haft en sån.
    Har du fått nåt från AGS?

Så lite så, klart man vill hjälpa till

• Anonym

Näää, vad är AGS? Tell me!!

Men första tiden gäller väl ett mindre belopp och är man fortsatt sjuk ytterligare ett, tror min kompis fick sammanlagt 250000 å hon hade samma försäkring som jag haft...

Men, det där är glömt nu... nu vill jag veta vad AGS är för nåt? hehe

Svar på tråden Nån kunnig som kan "grupplivförsäkring"