• rullan

hjälp mig ang klädsel på middag!!!!!

har en inbjudan till ett jubeleum... på inbjudnings korten står det
    Klädsel: kavaj

men det är ju för killar det, vad ska jag då som tjej ha på mig???

nån som vet lite mer än vad jag gör om vett och etiket???

• Svar på tråden hjälp mig ang klädsel på middag!!!!!
  • AnnaLi

Jag hade tagit på mig ett par finbyxor å en snygg kavaj. Lite klassiskt.

• rullan

jag har funderat på det, men jag är lite nervös att jag ska komma felklädd dit....
    tänk om det då bara är jag som inte har klänning......

• Sammet

Jag TROR att kavaj betyder "finklädd", det behöver ju inte betyda klänning eller kjol nuförtiden.
    ...men jag tror att det var meningen från början.

• Rusty

Klädsel Kavaj betyder inte att man skall ha en kavaj på sig, utan kostym om man är kille. Helst mörk kostym, men om det är lite mer informellt går det bra med en ljusare.

För damer innebär detta att man skall ha klänning/dress/kjol å top som är finare än vardagsklädsel, men inte så tjusigt som till t ex smoking. Du kan mycket väl ha byxor, men det måste vara utpräglade festbyxor i "fint" material (typ siden eller nåt som liknar det). Du kan även ha en kavaj på dig, men då gäller samma sak för den, det måste vara en "festkavaj". Du kan alltså inte ta gabardinkavajen som du brukar ha på jobbet. Om du har klänning skall den inte vara hellång och inte för urringad eller axelbar. Lagomt småfin helt enkelt...

Min erfarenhet är dock att det brukar vara ganska stor spridning på vad folk har på sig när det är klädsel kavaj, man måste oftast gå ganska mycket för långt åt endera hållet för att känna sig helt fel...

• ronja3

Så här har Magdalena Ribbing på DN:s hemsida svarat:

Fråga: Jag ska på bröllop med klädkod "Kavaj". Mina väninnor ska ha längre finklänningar. Själv har jag köpt en kostym, byxor med kavaj i samma mönster - ej jättetydliga kritstrecksrand. Till det en vit skjorta. Är detta okej klädsel för 25-årig tjej?

Svar: Du ska som kvinna inte alls ha en kostym när klädseln på en fest är kavaj. Och inte heller behöver du ha en kavaj, för den delen. Klädseln anges i männens typ av kläder. Kvinnorna förväntas klä sig på den nivån, men inte i samma slags kläder som männen.

Kostym med eller utan kritstreck är för kvinnor klädsel för snygg vardag eller lättsamma informella tillfällen, men fel för mer formella fester. Din ålder spelar ingen roll i sammanhanget.

Kavaj är en formell klädkod som innebär kjol-klänning i knälängd eller lite längre, med ärm eller åtminstone med täckta axlar, gärna ringad, i siden eller något slags mer aftonbetonat material. Läs gärna under Snabbguider, Klädsel, på www.dn.se/etikett där olika slags klädsel beskrivs.

Magdalena Ribbing

/Ronja

Svar på tråden hjälp mig ang klädsel på middag!!!!!