• skruttis77

Anatomin hos en 9 mån bebis, luftstrupen?

Jag undrar hur stor luftstrupen är hos en 9 mån bebis?

Vad för bitar kan man ge och vad kan man absolut inte ge?

Självklart gäller sunda förnuftet, hela vindruvor=farligt, nötter likaså, man är ju inte knäpp .

Varför jag frågar är för att jag bombarderas av "säkerhetsråd" av mor och far föräldrar.

Min dotter brukar få sitta och greja med lite spaghetti, salladsbit, ärta, "myntbitar" av morot, banan. Hittills så har hon alltid spottat ut när det blir större bitar som hon får loss.På bvc sa dem att hon kan få pilla med majskorn tex.

Finns det någon erfaren förälder som kan komma med ett klargörande?

• Svar på tråden Anatomin hos en 9 mån bebis, luftstrupen?
  • anna68

Jag är lite nojig med det där, så majskorn och ärtor - ja. Myntbitar av morot - aldrig.

• minängel

ursäkta, men du menar väl matstrupen o inte luftstupen hoppas jag.

• skruttis77

Nej jag menar , vilken storlek på matbitar kan täppa till luftstrupen helt och hållet. Jag fick veta att man kunde ge myntbitar av banan tex.

• The Bumblebee

Kan nog inte ge nåt bra svar på din fråga. Men det är ju stor skillnad på att ge myntbitar av banan och morot t.ex. Banan kan de ju mosa sönder med tungan, men en hård morotsskiva kan nog lägga sig som ett lock om man har otur. Salladsbitar om de är lite större kan de oxå sätta i halsen, likaså gurka.

De beror ju självklart på hur duktigt barnet är att äta bitar. Vissa barn sätter ju små brödbitar i halsen långt över året. Andra är som min son, att de kan suga och äta knäckebröd redan vid 6-7 månader utan problem.

Äldste sonen är nu 17 månader och har nu börjat sätta saker i halsen, vindruvsskal t.ex. och clementinklyftor, så jag har fått börja göra som till mindre barn. Skala bort så mycket som möjligt.

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • skruttis77

ja usch det är otäckt, men samtidigt så måste de ju lära sig. Jag har kompisar vars barn får äta sten för de anser att hon är så duktig på att spotta ut?!

Min dotter spottar i princip ut alla bitar stora som små, men om olyckan är framme så är den ju.

Jag brukar ju ge gurkstavar, och äppelklyftor ( och morötterna är ju givetvis kokta så att de är mjuka)

• The Bumblebee
    Generad Tänkte inte ens att du kunda ha menat kokta morotsslantar. Nu får man sätta på sig dumstruten en stund

Om man går med i bokklubben GoBoken, så vet jag att man får med en cylinder, där man kan testa vilka leksaker (eller saker i allmänhet) som är farligt för barnen att stoppa i munnen. Såna cylindrar finns säkert att köpa i lek- och barnaffärer oxå. Det kanske skulle vara nåt?
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
Svar på tråden Anatomin hos en 9 mån bebis, luftstrupen?