• jagälskarallaminabarn

Koka tandborsten innan man borstar tänderna på småttingarna?

Hejsan!

Blev minst sagt fundersam när en släkting sa att man ska koka tandborsten innan man använder det på sina småbarn, har själv varken läst eller hört det någon annanstans. Är det någon här som gör det? Vad kan hända om man låter bli, behöver vi vara oroliga för att vi inte gjort det? Vore jättetacksam för svar.

M V H Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005

• Svar på tråden Koka tandborsten innan man borstar tänderna på småttingarna?
  • MSI

Känns som borsten kommer att smälta..

• Wawa

Det låter väldigt överdrivet. Och hur skulle tandborsten klara det?

• jagälskarallaminabarn

Tack för svaren! Har också funderat på hur borsten skulle klara det, om den inte smälter i så fall. Tänkte att tandborstarna man köper till småbarn kanske är gjorda av något annat material men ändå verkar ju inget tyda på det.

• Snossan

ja det låter verkligen som överkurs

• Wawa

Folk är så överdrivet rädda för bakterier...

• aprilbarn

Man kokar ju nappar och flaskor, så det borde väl iofs funka? Men om det är nödvändigt?!?! Vet inte. Nä, nu blev jag ju nästan lite nojig själv, ska snart köpa tanborste ju...!

• Pallas

Eh, näe. Har aldrig gjort och skulle aldrig komma på tanken heller.

• adrenalin

tänk på all möjlig skit de små får i sig. det brukar jag ha i bakhuvet. ibland kan jag hitta henne tuggandes på ett gammalt kex som legat under en stol sen gårdagen och som jag missat när jag plockat upp. Inte hela världen

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • adrenalin

och då mena rjag ju att en tandborste kan ju inte va så himla smutsig egentligen!

• Pallas

adrenalin: Haha, jag garvade lite, ursäkta! "ett kex från gårdagen"

Prova hundbajs, sten, mynt, gräs, skalbaggar, blommor och poolvatten så får du ett slags genomsnitt på vad mina sätetr i sig på en dag...

• Foxy1

Eeeh...Why?? Skulle väl vara om hela familjen använde samma tandborste eller nåt, men det gör man väl typ bara på Robinson och där kokas inga tandborstar så vitt jag vet...? Inte för att jag skulle vilja använda någon annans tandborste i vilket fall, men...

• Foxy1

Pallas: Ha, ha, ha - tänkte precis samma tanke. Sätter hon bara i sig ett golvat kex från gårdagen betraktar jag det som en "bra" dag! Vår dotter äääälskar också poolvatten!!! I förrgår hann hon sluka en spindel mitt framför ögonen på mig innan jag hann fram. Burrr!!!

• Muppet

en kompis till min kille... hans barn dog till följd av för ren hygien. Det var ju mer som orsakade det, men doktorenrna sa att mycket hade med att barnet inte klarade "smutsen" det blivit utsatt för, eftersom han ej var van med det.

• mammatillpojkar

det har jag aldrig hört, varken från bvc, folktandvården eller andra föräldrar

• alvn

Har väl aldrig höer ngt så dumt, då borde man väl koka hela familjens tandborstar i så fall!
    Ibland tror jag att dennna bakteriehysteri är mer skadlig än nyttig för våra små.

• jagälskarallaminabarn

Tack så väldigt mycket för era svar! Tyckte faktiskt också det lät knepigt och lite väl hysteriskt men samtidigt blev jag så osäker eftersom släktingen sa detta om och om igen. Verkligen skönt att höra att jag inte var ute och cyklade.

M V H Ulrika

• adrenalin

Min dotter är inte så gammal så skulle hon få i sig hundbajs eller så så vore det ju ganska oansvarligt från min sida för det skulle betyda att jag satte henne vid hundbajsen hon kan inte krypa ellerså!

fast visst har hon ätit nävar med sand . och damm. och många kex från gårdagen!

• pyttanopysen

Överkurs och merarbete. Gå efter ditt eget hjärta.

Svar på tråden Koka tandborsten innan man borstar tänderna på småttingarna?