• Anonym (rädd)

är man blå när man är död ?

Hej !!
    Vi förlorade en vän hastigt igår morse. Han dog när han sov och man vet ännu inte orsaken till dödsfallet. Men jag sitter här och funderar och funderar, de som fanns där sa att han var blå, är man alltid det när man dör eller beror det på hur man dött ?? saken som gör mig så rädd är att vi båda två äter samma mediciner som är andningsdepprisiva. kompisen är allergiskt ockå så jag funderar på om det kan vara så att man inte vaknar om man får andnigssvårigheter och blir igensatt i luftrören när man tagit desa mediciner ?? kompisen har nämligen fått allergiska chocker tidigare med då har han alltid vaknat. Den smärtstillande medicinen är inget han äter permanent, utan det här var endast tillfälligt då han skadat sig. Men jag äter dessa tabletter dagligen och jag är allergisk mot getingstick , JAG ÄR LIVRÄDD att inte vakna om det händer något.
    Så snälla är det någon som vet ????

• Svar på tråden är man blå när man är död ?
  • getingmidja

Nu har jag bara sett äldre människor som avlidit, och de har haft/fått en gul ton.

• Harley

Beklagar verkligen och kramar om dig.

Svar på din fråga. Om man dör på tex rygg så blir baksidan av kroppen blå. Allt blod rinner dit.

• ebben

NÄ,man blir inte blå för att man dör?! Jag har sett gamla döda o ingen har varit blå,möjligen blek o nästan åt gråhållet.......

• Anonym (rädd)

Jag vet inte riktigt var personen var blå, men jag tror i ansiktet i och med det att de såg det på en gång

• Anonym

Kan vara lite blåbetonade läppar

• Astarte

Tycker att du ska prata med din läkare om din oro angående dina mediciner! Man ska inte behöva oroa sig för att dö hela tiden!

Och som svar på din fråga: Har sett två döda människor i mitt liv. Den ena var lite blå och den andra var det inte. Men min morfar (som var blå) var inte det på ett otäckt sätt. Det var mest väldigt tydligt att han inte levde längre, bara.

• Hannah76

Man kan å en blåton, beror på vad mandör av. Men vanligast (som jag har sett) är att man får en gulaktig ton.

• Anonym (syrebrist)

Hej! Anledningen till att man blir blå (enl läkarna vid en väns dödsfall) var att hon inte syresatt sig som hon skulle. Hon var nästan mörkblå.
    Hade alltså inte kvävts utan syret i blodomloppet var lågt.
    Beklagar er sorg!

Kramiz

• Anonym (rädd)

anonym syrebrist : Måste bara fråga dig vad var anledningen till det dödsfallet?? Man , tänker funderar och blir rädd! Vännen var ju helt frisk innan allt var som vanligt när han gick och lade sig så himla konstigt och ofattbart !

alla ni andra !!!
    Tack för er omtanke och era fina svar !!
    Kram !

• Anonym (syrebrist)

Hon var runt 50år o rullstolsbunden.
    Hon åkte in akut pga vätske ansamling i kroppen.
    Efter en veckas sjukhusvistelse så fick hon en infektion o blev medvetslös o dog under natten. Inget väntat alls, de förberedde utskrivning....

Hon ska obduceras (hände i förra veckan) så de vet inte exakt vad hon dog av än.

Hon hade fysiska handicap o var kraftigt överviktig o hade många sjukdomar.
    Min svärmor var en av hennes personliga assistenter .

Men anledningen till varför hon var blå (nästan svart) var pga dålig syre upp tagning i blodet.

Så ni "lider" nog inte av samma sjukdom/åkommor men ville förklara det här med blånaden.

Har du väldiga bekymmer o oro tycker jag du ska försöka få fatt i nån o prata med! Kan ju inte vara hälsosamt o gå o må dåligt o vara rädd förr o dö!

Lycka till!
    Ha det så gott!
    Kramiz

• Anonym (ssk)

Hej.
    Förstår din oro. Jag får tyvärr se döda människor varje vecka. Det är absolut inget ovanligt att man blir blå, det blir i princip alla efter några timmar. Det blåa symboliserar blodcirkulationen. När hjärtat stannar, stannar ju även blodcirkulationen och man får då en blåaktig hud. Det börjar ofatst med läppar, händer och tår men brukar sen vandra vidare. Det kallas även nåt annat som jag glömt bort just nu....=) Hjälp önskas om någon kommer på det.

Du kan ju tänka själv, om du t.ex stasar armen vid provtagning blir armen blå för det finns ingen cirkulation i armen, vid kallbrand, när du fryser blir blodkärlen små och krymper, då blir då blå. Det handlar inte om hurvida personen dog på rygg eller inte.

Svar på tråden är man blå när man är död ?