• Superhönan

Göteborgare: Linné eller Kungshöjd?

Jag och min man funderar på att ge upp våra planer om hus och inse att vi egentligen vill vara stadsbor och köpa en BR i Göteborg. Som ni vet är ju detta ingen liten affär och lån upp mot 3 miljoner för en 3:a eller 4:a tycks inte vara ovanligt. Så man vill ju hitta ett område där man verkligen trivs. när man hosta upp dessa absurda mängder pengar. Hittills har vi två områden högst upp på vår önskelista: Linné och Kungshöjd. Så nu undrar jag om det finns någon som har några bra alternativ eller hur ni tänker om dessa båda stadsdelar. Just nu bor vi i Johanneberg och trivs, men börjar tröttna på omgivningarna och skulle gärna "se oss om lite".

Tips?

• Svar på tråden Göteborgare: Linné eller Kungshöjd?
  • Moomin

Kungshöjd är fint. Vi bor i Lorensberg vid Vasaparken och tycker att det är jättebra

Skall man bo i stan med barn är ju Haga och Annedal annars toppenfina områden

• MymlanB

Jag och min sambo har precis sålt vår bostadsrätt i Linne´och flyttat därifrån. Sedan de flesta krogarna började sälja öl för 25 kronor och de har öppet senare och senare så har det blivit riktigt stökigt. Det var det inte när vi flyttade dit utan den här förändringen har skett de senaste 2-3 åren. Respekt och flera krogar på Järntorget har nu också öppet sent och polisen har bekräftat att brottsligheten stiger i området Linnegatan/Järntorget. Det är ganska skräpigt också. Vi är lite av "naturnissar" och blev verkligen förbannade av att vada runt i skräp. Det blev lite bättre när McDonalds stängde - men fortfarande illa.
    Det fanns ju fördelar också - såklart. Närheten till Slottsskogen var en, de många bra restaurangerna en annan...Men nackdelarna blev tillslut för många och vi bestämde oss att flytta. Alkisarna hade kalas rakt utanför porten hela tiden och det blev bara för mycket. Vi flyttade.
    Nu cyklar vi dit och äter och fikar och utnyttjar det som är mysigt och bra - sedan cyklar vi hem igen när det börjar skrikas och gapas...
    Jag skulle välja Kungshöjd

• Superhönan

Tack Moomin och MymlanB! Jag har också tänkt på att det är lite stökigt i Linné, men att man kunde välja någon lite lugnare gata t.ex. Kastellgatan, 3:e eller 4:e Långgatan eller Nordhemsgatan. Alla områden har ju sina fördelar och nackdelar. I Johanneberg är det lugnt, städat och tyvärr ganska tråkigt och likriktat, så det vill jag inte heller ha. Och på Kungshöjd har man ju en del torsktrafik att ta i beaktande...

• Moomin

Superhönan: Har du promenerat runt i Haga (bortanför Haga Nygata och affärsstråket) och kikat in på gårdarna, så himla mysigt! Där skulle jag nog velat bo helst om vi tänkt bo kvar inne i stan

• MymlanB

Om jag var du skulle jag i så fall hålla mig undan Långgatorna och i stället satsa på "högra upp" i Linné i så fall. Mindre folk som ska hit och dit på fyllan - långgatorna är ju verkligen promenadstråk på nätterna när folk ska fram och tillbaka. Dessutom är gårdarna och lägenheterna mysigare högre upp. Kolla in Olivedal osv Högt upp på Nordhemsgatan och likn...
    Torskarna är ju inte så fulla och tystare...

• Majsan70

Linnestan är kanonfint. Själv är jag uppvuxen på LÅnggatorna och min mamma bor där fortfarande. Gårdarna där är inhägnade så inget obehörigt folk kommer in. Man behöver alltså inte rörs sig på de värsta stråken. I övrigt är det ett relativt lugnt område trots alla restaurangerna och lägenheterna är fina.

Annedal är kanonfint likaså Haga. Vasastan känns inte så roligt för barnen. Kungshöjd är jättefint, men känns så kalt på nåt vis.

• pyttanopysen

Jag bor på Kungshöjd och har två barn. Vi stortrivs. Det är väldigt lungt, skönt, vackert och lite bilar. Sen finns ju allt vad man önskar 100 meter bort på Kungsgatan.

• NovaAlexandra

Välkommen till Masthugget

/mamma till världens bästa Sanna
  • Superhönan

Nu ångrar jag att vi inte tog den där lägenheten på Hvitfeltsgatan i Kungshöjd... Den hade inte balkong och det vill jag gärna ha, men man kan nog inte få allt. Suck.

Svar på tråden Göteborgare: Linné eller Kungshöjd?