• Shaun the sheep

Ni med amerikansk äkta hälft - HUR?

( Vet inte var tråden hör hemma riktigt )

Jag har länge funderat över det här med folk som gifter sig med folk från andra länder, kanske framför allt USA eftersom jag är besatt av det landet :D

Hur går det till egentligen? Får man automatiskt dubbla medborgarskap eller vad? Jag läste om en kvinna här på FL som hade bott med sin amerikanska man i USA, men sen fick hon hemlängtan och dom flyttade tillbaka till Sverige.

Nu undrar jag hur allt sånt där går till (:

Nån som vet?

• Svar på tråden Ni med amerikansk äkta hälft - HUR?
  • TereseJörgen

Ett par som jag känner till åkte till Australien och födde sitt barn för barnet skulle vara Australienskmedborgare. Mamman kom därifrån.
    Men om man flyttar till Usa så skaffar man grencard eller?

• Duckan74

Medborgarskap måste man ansöka om, kommer inte automatiskt. Inte gjort förr iaf. Vet inte vilka kriterier du ska uppfylla.
    Papper ska fyllas i för att bevisa att ni är gifta och så du nåt slags uppehållstillstånd. Barn som föds där får medborgarskap.

• Shaun the sheep

Ahaa. Men på tv visar dom ju alltid att folk som gifter sig med amerikaner måste genomgå massa tester för att staten ska förstå att äktenskapet är på riktigt och inget skenäktenskap.

så gifter man sig med en amerikan får man uppehållstillstånd men inte medborgarskap? Och man kan flytta tillbaka till Sverige?

Jag har inga planer på detta, jag är bara otroligt nyfiken :)

• zenna

Min sambos syster bor i USA och är gift med en amerikan...det tog henne 4 år att bli det..det blev framskjutet hela tiden så jag tror inte det behöver ta sån tid...

• Shaun the sheep

att bli medborgare, få uppehållstillstånd, eller bli gift?

förlåt, jag är inte så närvarande idag :/

• zenna

hmm... glömde jag ju tillägga att få uppehållstillstånd och medborgare (dubbelt om jag inte har helt fel)
    Tror hon var gift i några år innan det (ovan) gick igenom.....

• siamesen

Beror väl pa vad det finns för regler i det andra landet ocksa. Här i Frankrike kan du ansöka om medborgarskap om du är gift med en fransos och du far även ha dubbla medborgarskap...;vilket man alltsa inte far i alla länder.

• sweedy

Är gift med en amerikansk man. Ansökan om visum är en sak, uppehållstillstånd en annan, och tillslut medborgarskap en tredje. Inget är automatiskt utan tar ganska lång tid.

Svar på tråden Ni med amerikansk äkta hälft - HUR?