• gurlie

Plötsliga skrik med följd av pruttar....vad göra?

Okej, nu har lilla Frode fått magproblem.

På förmiddagarna och på kvällar och nätter (typ jämt alltså) ger han av sig plötsliga skrik och gråt och efteråt kommer ofta prutt eller bajs.

Stundtals funkar det med napp, oftare med tutte. Men skriken håller i sig ett tag.

Vi ger honom minifom och har testat att massera. Visst pruttas det ut lite gas, men han gråter och skriker ju lika förtvivlat ändå. När han väl somnat på kvällen /natten så tycks han vakna av mag-smärtor.

Det är extremt påfrestande att se honom lida så. Jag har blivit rekomenderad att gå ut och gå med honom. Men ska jag då låta honom "gråta sig till söms " i vagnen. Usch va jobbigt det låter.

Frode blir 3 veckor nu i natt. Han har vart så här orolig i magen den senaste veckan. Sover knappt nåt på dagarna. Så han måste ju va supertrött.

Min stackars lilla grisbjörn.. ; (

• Svar på tråden Plötsliga skrik med följd av pruttar....vad göra?
  • Kagi

Ett tips för gasiga bebisar är att använda lavemangspip. Alltså, man använder bara själva pipen, ett plaströr, och för in i analöppningen, och det brukar göra att gasen kommer ut.

Mitt BVC hade aldrig hört talas om metoden, och det var lite besvärligt att få tag på pip, men på Apoteket hade de lavemangspåse med pip, och så tog vi loss pipen från den. Senare har jag dock hört att det finns andra BVC som känner till detta. Du kan ju höra med ditt BVC och se om de t o m har sådana här pipar. Det är ju i alla fall en helt ofarlig metod, man kan knappast göra skada.

Ett annat tips är att amma barnet upprätt (eller om du ger ersättning). Alltså, att barnet är nästan vertikalt när det äter. Det känns lite knöligt och ovant först, men är faktiskt jättebra. Det gör att barnet sväljer mindre luft när det äter. Man får stötta upp bebisen på sitt lår och med kuddar etc. Pröva dig fram!

Hoppas att något av detta hjälper!

• gurlie

tack Kagi för tipsen. ska kolla efter sån pip.........
    vadå pyser det ut då liksom ett trasigt cykeldäck.........
    skönt för honom.,..............

• Kagi

Ja, typ cykeldäck. Man hjälper liksom gasen att komma ut.

Det hjälpte mig när jag var bebis - det är från mina föräldrar jag fått tipset. Min dotter hjälpte det inte på, men hon hade nog ett annat slags magknip (hjälpte med att amma upprätt och bära henne upprätt, i bärsele). Däremot kunde jag tipsa en kompis, och hennes son funkade det jättebra på.

• Dezzie

Vår son var sån när han hade kolik. Vi kämpade i tre månader med att få hjälp, men ingen lyssnade. Till sist fick vi en jättebra läkare som skrev ut något som var helt underbart. Jag minns inte vad det heter för det har OTROLIGT krångligt namn men jag ska ta reda på det till imorgon.*kram*

• Trollis

Minifom eller ta och koka lite kamomill te och ge honom nagra teskedar nar det har svalnat. Det ar lugnande for magen..

Hall honom liggandes pa din underarm, sa att han tittar nerat och din hand kommer pa hans mage. Gunga lite fram och tillbaka, de brukar tycka om nar det trycker lite pa magen.

Ge honom ett bad

Om du ammar sa kan du dricka sa mycket kamomillte som mojligt och uteslut alla mjolkprodukter!!! Mjolkproduketer ar en stor bov nar det kommer till magknip....
    De sager att det tar cirka 2-3 dagar innan vad du har atit kommer till bebben sa lat det ga minst 5 dagar innan du ser nagra resultat om du nu ammar och ater mjolkprodukter...

Lycka till

• sosarorra

jag fick lära mig kolik massage på bb, det funkar oftast. om inget annat så lugnar det lite att bli klappad på magen.
    Stackars lille frode hoppas att det snart blir bättre.

• gurlie

Tack alla gulliga för råd och tips. Än en gång måste jag hylla den här sidan. HIhi. Kloka kvinnor och män!!

Och dezzie....det lät intressant. Ska höra med bvc i morgon.

Men vad är egentligen KOLIK??

Det är ju inte så att hans kriker oavbrutet. Bara att han skriker plötsligt och ofta. (om ni förstår)Kanske finns olika grader av kolik...

tack igen alla gulliga

• Monie

Dropparna som är mot kolik heter Dicykloverinhydrokloriddroppar och apoteket blandar själv ihop dem.
    Fås på recept.
    När min tjej hade kolik så var det rena mirakeldropparna!!

• Monie

Glömde tala om att vi tempade vår tjej när hon var ledsen och då pruttade hon enormt!
    Skötbordet blev den bästa platsen för henne.
    Hon är idag 12 år men jag glömmer aldrig koliktiden.

• gurlie

aha... nu förstår jag vad tempa betyder.. eller e det att stoppa tempen i rumpan....

hihihi.. har undrat-.-.-

aha-.-..ska testa.. nej jag har ju bara mun-temp. Får inhandla annan.
    vaselin på eller?

Svar på tråden Plötsliga skrik med följd av pruttar....vad göra?