• brokig

    vad är tartar?

    Jag vet inte om det här hade passat bättre under matlagningen men jag testar här. I en bok jag läser just beskrivs ett fysikaliskt fenomen som inträffar och exemplet som ges är: from cream to tartar.

    I min insnöade värld är tartar engelska för tandsten...

    Jag kan logiskt fundera om tartar antingen skulle vara tjock grädde (typ vispgrädde) eller möjligen grädde som genom, pH-sänkning denaturerat och blivit någon slags jox.

    Hjälp någon?

  • Svar på tråden vad är tartar?
  • brokig

    Jag vet att tartarbiff är detsamma som råbiff och tartarsås är majonäs med kryddor, emn jag får inte ihop det.
    Om man har grädde och sänker pH, låt säga att man tillsätter en syra. Det kan inte bli majonäs eller råbiff av det.

  • Duckan74

    Ja, tartar för mig är också rått, som tex råbiff.

  • Dramaonline

    Slog upp det, det står, förutom tandsten och råbiff:

    Cream of tartar: renad vinsten, cremor tartari

    Vet inte vad som menas med det.

  • brokig

    Jag vet att tartaric acid är vinsyra, så tartar borde vara vinsten. Men kan grädde förvandlas till det?

    Det måste vara någon slags feltryck. JAg förstår ju huvuddragen. De menar kanske att grädde med hjälp av vinsten kan denatureras? Då blir det ju den utlovade pH-sänkningen. Kanske from ska bytas mot of?

  • brokig

    Jillsan: Jo, jag läste den artikeln. Men jag är mer intresserad av det kemiska än vad vinsten är. Tack i alla fall

  • brokig

    Dock fastnade jag lite i artikeln nu. Tycker inte ni att man blir lite fascinerade av matlagningssaker som är jättevanliga utomlands men aldrig förekommer i Sverige? Jag har tidigare läst livsmedelskemi och minns då hur jobbigt det var att försöka hitta svenska exempel på alla tokigheter som beskrevs i den amerikanska boken. Här kan man ju chockeras av spraygrädde, men i USA kan man tydligen köpa fryst vispad grädde. Vissa friterade bakverk är typexemplet på många fenomen, men i Sverige är det kanske inte så vanligt att relatera en viss krämkonsistens till ett speciellt bakverk från en viss affärskedja.

  • Scouse

    TARTAR är ju remoulad eller? Jämt när vi äter fish & chips i England så beställer vi in "tartar" vid sidan om. mmm, gott!!

  • Danbala

    Från Merriam Webster online:
    "Main Entry: 1tar·tar
    Pronunciation: 'tär-t&r
    Function: noun
    Etymology: Middle English, from Anglo-French, from Medieval Latin tartarum
    1 : a substance consisting essentially of cream of tartar that is derived from the juice of grapes and deposited in wine casks together with yeast and other suspended matters as a pale or dark reddish crust or sediment; especially : a recrystallized product yielding cream of tartar on further purification
    2 : an incrustation on the teeth consisting of plaque that has become hardened by the deposition of mineral salts (as calcium carbonate)"

    Så, det kanske är just det där med "a recrystallized product" som gör det?


    [...fnord...]
Svar på tråden vad är tartar?