• Elianova

Lära-gå-vagn, bra eller dåligt?

Hjälper en lära-gå-vagn till med barnets utveckling att lära sig gå eller är det mest en kul grej för barnet att leka med? Ni som använt en sådan, hur gammalt var ert barn när ni började?

Observera att jag talar om en lära-gå-vagn och inte en gå-stol.

• Svar på tråden Lära-gå-vagn, bra eller dåligt?
  • Aeny

Min son vill inte ens försöka gå med den... Han ska bara sätta sig och snurra på hjulen! Han var 7-8 månader när vi fick den, är 10 nu och har fortfarande inte lyckats gå mer än tre-fyra steg innan han försöker sätta sig.

• Amorella

Det är en kul grej och barnet kan öva att gå med den. Jag tror inte det skyndar på utvecklingen direkt, men i alla fall vår tjej älskade att promenera omkring med den och kunna gå "själv". Även nu när hon går ganska bra har hon jättekul med sin vagn. Går runt med den i lägenheten och transporterar saker mellan rummen.

Hon kunde gå med den redan när hon var runt 13 månader. Hon kunde ställa sig själv först när hon var 14 månader, så i början fick man hjälpa henne att ställa sig upp. Hon var så nöjd och belåten när hon kunde gå lite. När hon var 16 månader började hon gå utan stöd.

• Karobe

Jaa du... jag vet faktiskt inte. Jag tror dock att det är en ganska naturlig del av barnets utveckling att gå medan de knuffar på saker, vi hade inte råd att köpa någon lära-gå-vagn medan det var aktuellt så dottern gick och knuffade runt pallar i stället. Så jag tänker mig att en lära-gå-vagn dels är en väldigt rolig grej för barnet, och dels är ett sätt att spara parketten på

Hon började knuffa runt pallarna när hon var kanske 8-9 månader, nu är hon 11 månader och kan gå själv. Hon verkar dock vara rätt tidig. Tror däremot att man har glädje av en lära-gå-vagn väldigt länge, barnet kan ju lasta prylar i den och köra runt när det blir större osv, så det är nog en trevlig investering. På IKEA kostar de 179 kronor tror jag.

• Dinosaurien

Min son fick en lära-gå-vagn när han gick omkring med våra stolar framför sig. Då kunde han ta vagnen istället. Han hade väl säkert lärt sig gå utan den men den var bra tyckte jag. Och nu har han den att lasta saker i och köra runt dem. Helkul tycker han och det är väl bra!

• mludvigs

Jag har olika erfarenheter av lära-gå-vagn. Min son tror jag inte det hjälpte direkt att ha en sån. Visst gick han ganska mycket med den men det tog lång tid innan han tog några steg utan stöd.
    Han fick den när han var cirka 12 måander och tog sina första egna steg vid 15 månader.

Min bästa kompis dotter fick sin när hon var 7,5 måander och 2 veckor senare gick hon utan stöd obehindrat.

Så jag skulle säga att om barnet är på väg att ändå lära sig gå utan stöd så är det en hjälp men om de inte är på väg att göra det så gör det varken till eller från.

Dock kan sägas att båda barnen har haft enormt kul med sina vagnar både innan och efter de lärde sig gå!

• Eja

jag tycker den har varit jättebra!!

• Tyche

Isaac började med lära gå vagnen när han var runt 6,5 månader och bara ville gå. Jag tror inte den hjälpte till så mycket i utvecklingen, bara min ryggFlört

Mama Didn't Raise No Fool
  • CeeJay

Jag tror att det kan vara jättebra med lära gå vagn. Barnet kan ju själv hålla i sig i något, öva på att gå och att gå framåt med hjälp av vagnen. Vagnen kan man sedan ha i flera år och är ju jättekul att gå runt med sina saker i. De är ju relativt billiga (runt 300 kr) och jag tycker de är helt klart värda att skaffa om man tycker att man vill ha en sådan.

• Cecilia1983

vi har en gåvagn, har haft den över en månad och theo gillar att gå med den. fast han kan bara gå rakt fram och inte vända, så när det blir stopp så börjar han störttjuta!

• Mamma till D

Min dotter tycker den är jättekul, går mellan rummen med den.
    Hon är 8 månader..

• mammatillpojkar

vi har en gåvagn och en gåbil.. min son tyckte att det va roligt att ta sej runt med dom.. han använder dom fortfarande fast han kan gå.. han brukar lägga lite leksaker i sin vagn och så kör han runt den i lägenheten. gåbilen sätter han sej på och kör iväg med..

• Åsa Ystad

Min dotter fick en när hon fyllde ett. Hon har väl aldrig precis använt den för att "lära sig gå", men när hon kunde gå lite tyckte hon den var jättekul att köra omkring saker i.
    Sonen som är ett år nu gillar att lasta den och lasta ur igen.

• Nadjis

Noel älskar sin gåvagn. Han fick den när han var 7 månader tror jag (han är snart 9 mån. nu) han går ju inte utan stöd eller så men han tycker nog det är skönt att gå själv!

• Stora

Tror det är bra. Barn drar ju naturligt ngt framförsig då de lär sig gå o håller i möbler osv.
    Ella tyckte den var bra. Men hon belv urarg då hon kom till en tröskel. Då hon inte kunde tippa upp den som man måste. Funkar alltså bäst i tröskelösa hem o där man inte är rädd om dörrposter o möbler....

Victoria - Ella och Edvins mamma
Svar på tråden Lära-gå-vagn, bra eller dåligt?