• Kattmatte

Hjälp-hur sätta upp håret till vardags?

Som rubriken antyder ; jag behöver hjälp /tips på hur jag kan sätta upp håret på lite snyggt sätt. Har ljust hår, med mörkt underhår, nästan till axlarna. Lite uppklippt på sidorna, luggen är sned, håller på att "växa med" håret. Eftersom jag jobbar i sjukvården är det ju att föredra att inte ha håret hängande, men det är så trist att bara ha det i en tofs tycker jag. Någon som har ideér??

• Svar på tråden Hjälp-hur sätta upp håret till vardags?
  • lilaki

Slarvig svinrygg är oslagbart tycker jag. Enkelt att göra, lätt att fixa även på ett kortare hår och ser inte för uppstyltat ut.
    Jag använder sådant spänne som man liksom knäpper dit. (Ett såndant som man får trycka in två spärrar på sidan när man vill att det ska släppa.)
    Samla ihop håret som du tänkte sätta upp en halvhög hästsvans. Snurra sedan håret och sätt fast mot huvudet så att du har lite spret kvar som hänger fritt.

• Nika75

Om du har hästsvans kan du variera luggen genom att t ex dra upp den/ tupera/ kamma bakåt och fästa den med spännen = rockabillyfrisyr.

Eller köp fina hårspännen med stenar och mönster att fästa i håret.

Diadem/ sjal + hästsvans är också fint. Finast är om man låter lite av håret framtid ligga framför diademet/sjalen à la 60-tal.

Vet inte om längden på ditt hår räcker men något som är fint är att göra "Margareta-flätor". Du gör två flätor i sidorna som du drar upp och fäster uppepå huvudet.

• Thursday

Sådana hårklämmor, vad man ska kalla dem för som man snor ihop håret under och klämmer fast är skitbra. Kan bli både striktare och slarvigare.

• Kattmatte

Tck för tipsen, ska nog ut o shoppa hårspännen idag

• Pysse

Nu vet jag inte om du har tillräckligt långt hår - men en sådan där fransk inbakad fläta. Jag har det alltid när jag vill se prydlig ut.

• Kattmatte

Är inte sådan fläta svårt att fixa själv?

• Thursday

Inte när man fått in knycken, men det är lite trixigt först. Börja upp på huvudet och ta tre smala hårslingor och fläta dem en gång, sedan tar du med lite mer hår varje gång du "lägger över" en slinga i flätan och när du fått med allt håret flätar du bara som vanligt. Det tar lite träning innan man får det jämnt bara.

Svar på tråden Hjälp-hur sätta upp håret till vardags?