• Mupp

stannar av i längdtillväxt

På mätningen och vägningen idag på BVC hade vår lilla skrutta, snart 4 månader, knappt växt någonting på längden och det var ändå 3 veckor sedan vi var där sist. Hon har nu trillat ned ett hack på längdkurvan. Viktmässigt har hon gått upp precis "som hon ska". Jag är inte direkt orolig men undrar väl lite om det är normalt att stanna av ibland i längdtillväxt? Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden stannar av i längdtillväxt
  • Lalalong

Mupp
    Nu kanske det inte går att jämföra riktigt eftersom det var första gången de skulle mäta lillans längd som det inte riktigt stämde.. Då hade hon bara vuxit en cm sen hon föddes... hon var knappt en månad då.... så man kan ju inte säga att hon stannat av... hon hade inte börjat växa ordentligt helt enkelt.
    Till två veckor efter hade hon vuxit en cm till, precis som hon skulle. Men sen... efter ytterligare två veckor hade hon tagit ett skutt på 3 cm! Då var hon uppe på den kurvan hon började på igen
    Så jag tror helt enkelt att det är tillfällen då de växer mindre och andra tillfällen då de växer ikapp

// Lalalong - Lycklig mamma till Klara 06-05-04
  • Stjärnstopp

Att mäta längden kan ju inte riktigt vara det lättaste på ett litet barn......
    Ena gången man kommer har mitt barn vuxit 2 mm för att nästa vuxit 2 cm, jag litar inte helt på när de mäter. Ena gången håller min sambo i dotterns huvud, nästa jag osv...

Men vad jag har fått höra så är det nästan alltid som vikten först dalar, därefter längden....
    Så, jag tror att du ska vänta tills nästa gång och md all säkerhet har säkert din lilla skrutta vuxit lite...

Vår längdkurva hoppar upp o ned, medans vikten stadigt går uppför, kanske kan det vara så att vågen är ett bättre o säkrare redskap??

• Cecilia1983

Min son har stannat flera gånger (eller så har bm mätt fel) för nästa gång han varit där kunde han växt fyra cm på en månad! kolla gäna in i min barnkammre så kan du se när han "stannat".

• Ankungen

Det är jättevanligt med mätfel och att de stannar till lite i längdtillväxten ibland. Om hon inte har vuxit till nästa mätning tycker jag ändå att du ska be (kräva) att de kollar sköldkörtelhormon som är viktigt för barnets utveckling första året. Hur är hon i övrigt? Livlig eller stillsam? Utvecklas som hon ska? Jag har själv en flicka som stannade helt i längdtillväxten pga sköldkörtel- och tillväxthormonbrist. Nu får hon mediciner så hon växer som hon ska. Hoppas din skrutta växer på sig till nästa mätning

• Mupp

Ankungen: Tack för tipset, det ska jag komma ihåg. Annars är hon hur livlig och med som helst. Vänder sig och har sig. Ler, skrattar och pratar. Håller tummarna för en längdökning till nästa mätning.

Svar på tråden stannar av i längdtillväxt