• Carro W

Börjar det inte bli dags att planera årets paketkalendrar?

Tänkte vi kunde ge varandra tips här inne på vad man kan ge till olika människor. Har ni listor är jag tacksam kastade mina förra året

Börjar med att fråga:

Hur ser själva kalendrarna ut?

Mina barns kalendrar är gjorda av säckväv med påklistrad gran i filt. Låter lustigt men är faktiskt fint.
    Förra årets kalender till mamma lade jag i en IKEA-låda som jag klädde med brunt papper. Rött band omkring.

I år ska jag även göra en paketkalender till min man och där har jag kört fast. Några idéer?

• Svar på tråden Börjar det inte bli dags att planera årets paketkalendrar?
  • Hannah76

Jag ska gör en ny till min dotter i år, så jag lär verkligen sätta fart..*S* Har iof redan köpt lite smågrejer..

• Trissvinnaren

Ja...visst är det nästan det roligaste som finns! Fast jag tycker att det blir svårare ju större barnen blir!

Vi har en snögubbe av plywood med 24 krokar på där paketen hängs i snörena. Barnen har varsinn färg på snörena de dagar de får egna paket, och bådas snören på samma paket de dagar de får tillsammans.

På lördagarna brukar de få godis, lite roligare sorter, som man hitter i lite roligare godisaffärer! Fina gummi-djur från sleich har det varit årligen, så nu har de en stor samling, på senare år har det varit mycket lego. Annat vi har lagt i har varit festis, bokmärken, klistermärken, tatueringar, riddare, cd-skivor, böcker...första paketet varje år brukar vara ett gemensamt: Årets julkalender-dataspel.

Jag har bara gjort till barnen, men till en vuxen skulle jag kunna tänka mig att ge biobiljetter, choklad, lotter t.ex.

• Tuvalina

Vilken rolig tråd!! Har tänkt varje år sedan första dottern föddes att jag ska göra en sån, men hittills har det aldrig blivit av... Kanske i år, med hjälp av den här tråden?!

Kan nån tipsa om ett enkelt sätt att fixa en snygg kalender utan att behöva brodera i ett halvår?

Kul idé att ge till en vuxen! Kanske maken kan få ett paket vissa av dagarna också?

• Trissvinnaren

Tja, vår snögubbe i plywood är ju väldans fin, utsågad som en snögubbe med hatt och snyggt målad, min man lade ner en god stund på den när vårt första barn var lite över året...den är dessuton väldans stor, går inte att hänga på väggen utan står lutad mot någon vägg när barnen vaknar, man får gissa vart han ska dyka upp! Att bara ta en fyrkantig skiva i plywood och måla vintrigt motiv på och skruva i 24 krokar på är ju väldans enkelt, och ha som en tavla sedan...annars ett hjul eller en gren i taket med en ljusslinga i och så hänger man paketen i snören från den...

• Tuvalina

Trissvinnaren: Jaaa! Det behöver ju inte vara en tavla! Kan ju ta nåt snyggt rep eller nåt att hänga på väggen! Kanske med en ljusslinga i, som du skriver! Ska jag nog göra!

• Carro W

Som sagt mina barns paketkalendrar är gjorda i säckväv.

Jag köpte säckväv från Panduro, klippte ut kanske 60x100 cm. Kantade med rött väv. Uppe och nere gjordes kanaler som jag trädde in rundstavar i.
    Sen klippte jag ut gran och tillbehör i filt som klistrades på. Till sist sydde jag på mässingsringar (också Panduro) och broderade namnen i vanliga korsstygn längst uppe.

Kalendern till mamma förra året innehöll bl.a.:
    - tvål
    - kort på barnbarnen
    - choklad
    - stekpincett
    - ljusstakar
    - ett häfte med julgodisrecept

m.m.

Vi har lite special i vår familj för paketkalendern börjar ant 1 dec eller 1 advent, beroende på vad osm inträffar först. I år är det bra för då är det bara 24 pkt men förra året var inte så roligt...

• Carro W

Hur tycker ni förresten att mannens paketkalender ska se ut? Har inga idéer...

Frågade han lite sådär häromdagen när vi satt och pratade om just paketkalendrarna.

- Du kanske också vill ha en kalender?
    - Nej, varför skulle jag det? Det är väl inget roligt...

Nähä...

• waersta

Åh! Jag kanske ska göra en till mamma!! Gubben vill nog inte ha en.. Äldsta sonen ska nog också få en. Ska till Ullared.. där måste det finnas mycket skoj..

• Alvarsson

Vikken kul ide! De ska jag göra!

• Carro W

Jag har hört om de som gör öl-kalendrar, en öl varje dag. Men det gillar jag inte riktigt. Men kanske till varje helg? En öl och en ölkorv

Svar på tråden Börjar det inte bli dags att planera årets paketkalendrar?