• Coca cola light

Jag är så grymt sugen på parmaskinka, vad kan jag äta istället?

Jag har ett otroligt sug efter parmaskinka. Det är den salta och rökiga smaken som lockar mig. Vad kan jag hitta för alternativ? Vanlig rökt skinka lockar mig inte alls så jag vet inte vad jag ska ta till.

• Svar på tråden Jag är så grymt sugen på parmaskinka, vad kan jag äta istället?
  • siamesen

kan du inte vârma den i ugnen da och âta?

• Coca cola light

Kan man värma den och sedan låta den svalna igen? Jag vill nämligen ha den kall. Usch, jag trodde inte jag skulle få sådant behov av viss mat redan.

• siamesen

tror jag du kan, bakterierna dôr ju i vârmen

• turpis

Steka är enklare än att köra i ugnen! Klart att du kan låta den svalna sen och äta.

• Duckan74

Jag måste erkänna att jag föll för frestelsen i somras och åt parma trots alla förbud. Min bm sa att det är inget oroa sig för.
    Jag vet att många här inne resonerar annorlunda.

• A M

Kör du parman i ugnen så blir den krispig som chips ungefär - t o m godare än att äta den "rå"

• lata kocken Johanna

parmachips!

gör precis som A M skriver - den ska bli rejält krispig som hårt stekt bacon ungefär

• reb80

då jag bodde i en italiensk familj med en gravid mamma. bodde i hop under hela graviditeten. hon åt då parmaskinka och mozzarella. skrattade bara när jag sade att man inte skulle äta det.

åt det under min graviditet och mina barn är relativt friska. får mina utbrott på att de är jobbiga ibland men tror inte det beror på skinkan.

• Madicken

Min BM sa när jag var gravid första gången (2003) att man kunde frysa parmaskinkan i 2-3 dagar och sen tina och äta.

• lata kocken Johanna

Reb80

det beror på att i de flesta (vet itne exakt om Italien är likadant i hela landet eller om det skiljer mellan regioner) sydligare länder tas både listeria och toxoplasmatester regelbundet under graviditeten

det är mkt vanligare med både listerios och toxoplasmos där och kan därför vara en ansledning till att det är ekonomiskt försvarbart att testa alla gravida

här är det såpass ovanligt och kostråden fungerar så bra att det inte finns ngn anledning att testa utan misstanke

Madicken

ja om man är helt säker på att skinkan är nyskivad och inte kontaminerad med listeria så kan man döda ev toxoplasma genom att frysa in i 3 dygn vid -20grader (en normal hushållsfrys håller ca -18 grader)

• metallgem

Tack för tipset om parmachips!

Har också ett enormt sug efter parmaskinka, likaså gravad och varmrökt lax... Märkligt att man vill ha det man inte får..

Här ska det göras chips ikväll!

• Rockmama

Här kommer mitt recept på en supersmarrig macka:

Dela 2 ciabattas och lägg dem på en plåt med snittytan uppåt.
    Ringla lite olivolja över. Strö över svartpeppar och flingsalt.
    Skiva några tomater och lägg på, ca 2 skivor/halva.
    Skiva mozarella och lägg ovanpå tomaterna.
    Lägg parmaskinka överst och så in i ugnen 5-10 minuter, 200 grader.

Ta ut mackorna och lägg rikligt med sköljd ruccola över mackorna.

Om du vill dela med någon som inte är gravid kan han/hon lägga på parmaskinkan när du tagit ut mackorna ur ugnen, själv tycker jag det är gott vilket som.

• Carla82

Hejsan! Här har ni en som bor i Italien och min gynekolog (här går man hos gynekolog inte BM) sa att det var inga som helst problem att äta lufttorkad skinka...har många gånger funderat på varför det var ok för mig när många andra säger att det inte är det...men tillbaka till saken. Hon sa att det viktiga var att jag valde en ordentligt lagrad skinka...dvs en riktigt salt och hård skinka. Parmaskinka (den äkta) är egentligen en "söt" lufttorkad skinka och ska alltså undvikas...medan de salta gick bra. Hon sa dessutom att jag skulle välja en bit som sitter så långt ifrån benet som möjligt eftersom den är mindre "rå". Nu vet ju inte jag om hon är någon expert i det här (även om hon är underbar som läkare). Sen är det sant det som "lata kocken Johanna säger" att här tar man prover en gång i månaden på toxoplasmos...däremot listeria har jag aldrig tagit några prover för att kolla...såvida det inte har ett helt annat namn här och jag inte har fattat det, haha!

• Carla82

Sen ska jag väl tillägga att det där proverna bekostar man själv om man inte har någon väldigt bra anledning till att få det subventionerat...

• lata kocken Johanna

Carla82

hur hög vattenhalten i skinkan är har mkt med överlevnaden av ev toxoplasma att göra
    så det låter rimligt det som din gynekolog säger att en hård vällagrad torr skinka är säkrare än en mjuk fuktigare

• Coca cola light

Tack för alla tips jag har fått. Jag var på personalfest häromdagen och det första jag såg var parmaskinka, men det gick bra att äta annat. På kvällarna har jag ätit prickigkorv och det har hjälpt lite. Konstigt bara för jag har aldrig gillat korv förut.

Svar på tråden Jag är så grymt sugen på parmaskinka, vad kan jag äta istället?