Vilken sida sover ni på?
Har läst att man bör sova på vänster sida då det ger bäst syre till bebben, men jag somnar ofta på rygg och när jag vaknar lägger jag mig på höger sida av ren vana, är det farligt då för bebben?
Har läst att man bör sova på vänster sida då det ger bäst syre till bebben, men jag somnar ofta på rygg och när jag vaknar lägger jag mig på höger sida av ren vana, är det farligt då för bebben?
kan jag aldrig tänka mig att det skulle va nån fara för bäbis. ja kan inte ligga på vänster sida, måste somna på höger och vaknar alltid på rygg.
huvudsaken är ju att man sover skönt...!!
jag sover på alla möjliga olika sidor känns det som... jag får vända mig typ 100 ggr innan bebben lugnar ner sig så jag kan somna, sen ibland så känns det som om bröstkorgen trycks ihop om jag ligger för länge på en sida.
Jag brukade sova på rygg innan jag blev gravid, men nu känns det inte bra så jag sover på höger sida.
Har också läst om att man helst ska ligga på vänster sida, men det är inte bekvämt. Jag tror att det också spelar större roll mot slutet av graviditeten, när allt är lite större och tyngre.
Tror inte att det har någon jättestor betydelse, huvudsaken att man får sin sömn.
Somnar på vänster sida, gjorde det innan jag blev gravid också. Men vaknar ofta på rygg...
Nu börjar det bli svårt att hitta sköna sovställningar, så du ska nog inte ta för hårt på det där med vänster sida tycker jag.
sover mest på höger sida tror ja
Sover mest på vänster sida och sen höger sida, vaknar ibland av att jag ligger på rygg.... Innan denna grav sov jag BARA på magen, jag saknar det...Får göra det snart igen. Jippie!
Det kan finns någon liten kärna av sanning i det du säger, när jag gick på hjärtlung räddningser kurs i mitt tidigare yrke lärde vi oss HLR på gravida då var det just viktigt vilken sida kvinnan låg på för att återflödet av blodet skulle vara så effektivt som möjligt. Men jag har aldrig någonsin hört om sådana rekomendationer i andra sammanhang. Du kan nog lugnt och skönt sova som det känns bäst för dig...
Jag sover alltid på vänster sida o ibland på magen,men det kan jag knappt längre för att magen är i vägen.
Jag tror att en så idiotisk sak som att det skulle kunna skada barnet om modern sover på fel sida omedelbart skulle ha sorterats ut genom evolutionen! Om det inte känns dåligt så tror jag att alla sovställningar är helt ok!
sover bäst på höger sida, alltså att jag ligger på min högra kroppshalva...rygg e ganska skönt det åxå...men man skall ju undvika att ligga å sova på rygg, i slutet av graviditeten, för att syreupptaget för den lille blir tdligen sämre då....
Men höger sida är skönast...
/E
Hej!
Har du svårare att andas när du sover på rygg eller höger sida är det p g a "Vena cava syndromet" och då andas du lättare om du sover på vänster sida.
Mot slutet av graviditeten är livmodern stor och kan då trycka på vena cava som för blodet tillbaka från benen upp till hjärtat. Vena cava sitter längs ryggen på höger sida. Så därför kan vissa känna obehag av att ligga på rygg eller höger sida. Det är för att livmoderns tryck på vena cava ger en försämrad syretillförsel till dig (och således även till barnet).
Men sover du bra på rygg eller höger sida har du inga problem med att din vena cava kommer i kläm. Så då behöver du inte ändra sovställning.