• luzorsus

Tomater? Vad göra med dom?

Har fått en påse med goda gula tomater av killens mormor. Vad kan jag göra med dom? Vet att jag kan äta is allad etc men det är MÅNGA och jag tänkte mer på tips om vad man kan göra, tex, sås, torka dem, nån chutney etc etc? Någon med bra tips , recept?

• Svar på tråden Tomater? Vad göra med dom?
  • burtok

jag brukar göra tomatsås och ha i frysen som jag sedan använder till köttförssås under vintern.. Har bara gjort det med röda tomater men varför inte med gula...

tomat, lök, basilika, salt, peppar, socker och låt det puttra ett tag...

• ökenblomman

Inlagda soltorkade tomater:

Du kan själv torka tomater i vanlig ugn. Dela dem i halvor eller klyftor och torka på ca 80-90 grader i många timmar tills de är sega och nästan torra. Öppna luckan då och då för att släppa ut ånga, eller håll luckan aningen på glänt hela tiden. Pass på mot slutet så de inte blir alldeles stenhårda. Lägg dem sedan gärna att marinera i en burk med olivolja, vitlöksklyftor och örtkryddor, t.ex. basilika. (från Recepthjalpen.se)

• Pokergirl

Håller med ökenblomman, soltorkade tomater är bara så gott! Sätt en handduk el köksredskap i ugnen så går det lite fortare i ugnen. Kan användas till så mkt, röror, sallader, pajer, såser, som dom är.... Åh, jag älskar soltorkade tomater, lägg gärna i olja med vitlök, chili och rosmarin. Oljan kan du ringla på sallader el använda som smakförstärkare när du lagar mat.

• Pokergirl
    Chutney på gula tomaterSkriv ut receptet Tipsa en vän Chutney på gula tomater
    2 tim

Ingredienser
    750 g gula tomater
    250 g gul lök
    2 dl Dansukker Inläggningslag koncentrerad
    1 dl Dansukker Culinary Syrup med ingefärssmak
    1 msk dijonsenap
    1 msk gurkmeja
    1 tsk curry
    1 tsk paprikapulver
    1/2 tsk cayenenpeppar
    1 dl Dansukker Gelésocker Multi
    Skålla, skala och tärna tomaterna. Skala och hacka löken. Blanda tomat, lök, inläggningslag, culinary syrup och dijonsenap i en gryta och koka i 30-40 minuter under omrörning. Tillsätt kryddorna och gelésockret och koka i 5 minuter. Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara i kylskåp. Fungerar även med tomater i andra färger.
  • luzorsus

tack för tipsen, soltorkade blir det nog. Det är ju så gott med köpta, får prova göra egna nu när jag har chansen.

Svar på tråden Tomater? Vad göra med dom?