• Sofia G

Vad undvika att äta när man ammar?

Hej!
    När man är gravid finns ju rekommendeationer om vad man ska undvika att äta och dricka på livsmedelsverkets hemsida. Vad gäller när barnet väl är fött och man ammar? Är det samma saker man ska låta bli eller är det lite mer flexibelt? Längtar efter sushi och prosciutto...

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Vad undvika att äta när man ammar?
  • Jennie Brunflo

Det finns info på slv.se, sök på amma, så kommer listan upp.

Samt ta det lungt med:
    choklad
    mjölk
    räkor
    vindruvor
    lök
    kål
    jordgubbar
    bananer
    jordnötter

mm

Du måste/bör alltså följa listan från slv och sedan ta det lungt med grejerna här ovan. Blir babyn fisig, ont i magen eller prickig så måste du sluta äta just det livsmedlet.

• Marlene

Det enda du inte FÅR äta är insjöfisk och det är pga miljögifter. Allt annat måste man prova sig fram med. Jag har kunnat äta allt utom färskpotatis

• Dinturiel

ostkrokar(dvs majsmjöl) och lakrits reagerade min grabb på. Nått mer kan jag inte komma på. Var faktist inte så allvarligt med chokladen, och eftersom jag själv är nötallergiker så blir det ju ingen sån choklad åt mig.
    Men testa så får du se. Det är ju olika från barn till barn. Men märker du nått så låt bli det i framtiden.

• Twillan

Egentligen bör man nog inte undvika något annat än just insjöfisken. Jag tycker inte att man ska undvika t ex lök och kål bara för att bebisen ev kan få ont i magen. Det är ju bättre att undvika mat när du verkligen ser att bebisen får besvär av det du äter.

Min dotter har inte reagerat på någonting, så jag har bara följt Livsmedelsverkets rekommendationer ang insjöfisk.

• Lindan

Någon som vet ungefär hur många kalorier extra om dagen när man ammar? Har för mig att jag läst ca 250 om man är höggravid. Men det måste väl vara mer när man ammar? Hoppas det iallafall- är hungrig hela tiden :)

• Naimiez

Vräker i mig mat. Är hungrig jämt....och rasar i kilon :)

• Filippa

Läste att man skall äta 2500 kacl om dagen när man ammar.
    För andra är det 2000 kacl.
    Vet ej om det stämmer.

• Ottosson

Kan de få ont i magen av popcorn? Jag har ätit popcprn och Axel är såå gasig i magen, kan det vara av de?

• hranje

kan man äta alla typer av ostar, ex mögelostar och brie när man ammar??

• cajsa

Det enda som jag absolut skulle undvika nu när jag ammar är jordnötter (enl BVC-sköterskan). Detta pga att jättemånga barn har utvecklat allergi mot jordnötter och dom vet inte riktigt varför, men därför avråder dom jordnötter under amningen. Allt annat, typ choklad och jordgubbar, skulle jag pröva mig fram med

Svar på tråden Vad undvika att äta när man ammar?