• BlygTjej

Lätt fiskgratäng med få ingredienser?

La upp en likadan tråd i kost & motion men den passade nog inte in där Söker recept på enkel fiskgratäng som passar till typ ris. Har såna frysta torskfileér från ICA hemma ungefär och undrar vad man kan göra med dem?

• Svar på tråden Lätt fiskgratäng med få ingredienser?
  • Nightfall

Nåt som är enkelt och om man inte har något emot halvfabrikat är att förkoka fiskblocken lite, lägga dem i mitten på en ugnsform, svänga ihop lite pulvermos och lägga runt om, sen hälla dillsås gjord från påse över fisken.

Vill man göra det mesta själv kan man ju göra eget mos och egen dillsås. Något som är gott är också att hälla lite räkor eller crabfishbitar över fisken.

• Nightfall

Vill du ha ris till är det bara att göra som ovan men strunta i moset.

• Pokergirl

läg fiskblocket i en ugnsfast form. Blanda grädde med hummerfond, gärna även lite dill. Lite peppar skadar aldrig, en klick creme fraiche höjer smaken! Lägg svamp och ex purjo på fiskblocket om du har ngt sådant hemma. På med hummersåsen. In i ugn.

• Pokergirl

Kom på ett till, mkt godare än det låter
    :
    Kaviartorsk
    600 g fiskfilé, t ex torsk eller sej
    4 msk orökt eller lättrökt kaviar
    1 gul lök
    2 dl lätt crème fraiche  

Sätt ugnen på 225 grader. Dela fisken i portionsbitar. Lägg dem i en ugnssäker form. Skala och finhacka löken. Blanda försiktigt kaviar och lök med crème fraiche. Bred blandningen över fisken. Stek i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med kokta grönsaker och potatis eller ris
  • BlygTjej

Låter gott...

Något annat förslag? Det är mest såsen jag är bekymrad över, fisken är ju bara att skära upp och lägga i en ugnssäker form.. Vad kan man hör sås? Har massa matlagningsgrädde som snart når sitt slutdatum

• Nightfall

Har du någon kokbok? Där finns säkert en massa förslag.

• Maddevg10

Frys in matlagningsgrädden o ta fram den när du kommit på nåt bra!!

Vi brukar göra fiskpaket, lägger nån fisk på ett folieark, saltar o tar på vilka kryddor man vill ha,o sen lägger vi i vad som finns hemma...paprika, tomat, lök, svamp..osv.
    Sambon häller på lite olja el grädde i sin, men jag brukar nöja mig med spadet som blir.
    Vik ihop folien uppåt osse in i ugnen, supergott o superenkelt!

• BlygTjej

Kan man bara lägga fisken i en ugnssäker form och sätta in i ugnen? Sen göra fisksås och ris "utanför"? Hur lång tid ska den vara i ugnen, den är tinad?

• Maddevg10

Hade hällt eller lagt på salt o kryddor, o kanske lite vätska...
    O haft folie över formen...15 min?
    Om du tar med en gaffel ska den vara vit inte genomskinlig o flaga i sönder lätt

• BlygTjej

Vätska? Vadå för något?

• Maddevg10

Buljong eller grädde...vatten!?

• Habaladabala

Jag har ett vääldigt enkelt tips..

Lägg torskblocket i ugnsfast form med lite salt och peppar. När fisken är nästan klar lägger du på räkost blnadad med Cremefraiche.

När osten smälter blir den en god räksås till fisken.
    Vill man lyxa kan man ju kasta på lite räkor oxå.

Hur enkelt som helst och gott oxå!!

• BlygTjej

TJEJJEN: Lät väldigt gott

Tack för tipsen!

• Snigel84

när jag gör gratäng så gör jag så här:

Fisken:skär fiskblocket i mindre bitar(salta dem lite). sätter in det i ugnen, 200 grader, i 15 min ungefär. Spadet som blir i formen använder jag till såsen sen.

Såsen: jag gör en bottenredning (en klick smör o lite mjöl). sen späder jag med fiskspadet och lite mer vätska, mjölk eller matl.grädde(4 dl vätska enl receptet). Jag kokar den ett par min o sen har man i ett uppvispat ägg. sen FÅR INTE såsen koka. Man kryddar sen med det man vill ha.. ex salt, peppar, dill, citron. Man kan ha i svamp, musslor, räkor....

Jag brukar göra pulvermos och spritsa runt kanterna på formen (eller bara klicka ut det. Blir snyggare o spritsa) Sen häller jag på såsen över fisken och strör på lite riven ost. Den ska gräddas i 250 grader i 10-15 min...

• Bondjäntan

Fisk i ugnen, kanske inte gratäng:

"Ainas kaviarfisk"
    Lägg ett block torsk i en form, salta och peppra, bre över champignoncréme ( 1 brk), bre över svart kaviar (1 brk) och häll över 3 dl mellangrädde.  ca 30 min i ugnen 200 grader.

Ät gärna ris till och grönsiar!!

Sedan finns en busenkel Chevre lax:

1 laxfilé eller bitar, gör en sås av lättcrëmefraishe och getost genom att röra ihop dem kalla i en skål mängd efter hur stark smak av chevre du gillar, bre över laxen som du lagt i en ugnssfast form  och kanta med broccolibuketter. Ugnen ca 20 min 200 grader.

Koktpotatis eller det du gillar till !!

Busenkla!!

Svar på tråden Lätt fiskgratäng med få ingredienser?