• Suck och suck

Göra dryck av frukt. Vad är ett "sil-ställ"(?????) Går det lika bra med ett vanligt durkslag??

Står i kokboken.
    då man gör dryck av frukt, så skall man ju pressa ut saften, Sen man rivit frukten ska ju massan stå i kylen ett dygn
    Därefter ska man låta frukten stå i ett "sil-ställ" i 20 minuter.(sen man tagit ner sockret)
    Går det bra med ett vanligt durkslag, om man inte har ett sil-ställ???

(har hört att man ska ha en linnehandduk för att rensa bort äppelkärnhus och dylikt)

• Svar på tråden Göra dryck av frukt. Vad är ett "sil-ställ"(?????) Går det lika bra med ett vanligt durkslag??
  • Karpet

Jag tror att det är ett sådant där tygnät som sitter på en ställning med höga ben. Ett durkslag har mycket större hål än ett sådant, men det kanske funkar ändå. Du har ingen vanlig sil som du kan använda?

• mama79

Vet inte om det funkar med en handuk i ett durkslag, men det borde ju bli nåt liknande. Fast har du tänkt göra saft igen så hade jag rekomenderat dig att köpa en riktig. Finns i plast och kostar inte särskilt mycket. Tror jag köpte min på Maxi

• Flutterby

Karpet har rätt, det är en silduk med ställ, brukar finnas i välsorterade mataffärer o är rätt billiga tror jag. Lycka till!

• Suck och suck

TACKAR för tipsen!!
    (Hm äpplena står här, så jag hinner nog inte komma iväg till någon affär så snart...
    Undras vilka butiker som säljer??

har för övrigt försökt att kolla skillnaden mellan must och vanlig dricka,
    (EGENTLIGEN är jag MER sugen på äppelmust än vanlig äppeljuice)

INTE PÅ HELA NÄTET FINNS ETT RECEPT på vanlig MUST!!!

INTE om man utgår från alkoholfri must alltså (Wikipedia
    säger att must är äppelsaft som man INTE låtit jäsa,
    om man låter det jäsa så heter det cider!)

Men som jag fattat det innan så är väl must lite annorlunda från dricka/juice???

• Suck och suck

Min pojkvän sa att hans farmor hade en GROV linnehandduk som hon la i ett durkslag

Vanlig sil??? (förresten)
    Jag har en sån där liten sil,
    men den ska väl helst vara lika stor som ett durkslag annars får ju inte all äppelmassa plats?

• mama79

Fast jag tror inte du ska ta bara silen, du behöver nog tyget som rensar. Fast det kanske är skilnad med äppeldricka? Gör själv mest jordgubbssaft (mmmmm). Prova du med en linneduk, kanske är onödigt att springa och köpa saftsil innan du vet om du är en "saftmamma".

• Suck och suck

Jag som är lite sugen på att göra must också..
    även om det skulle vara lite alkohol i,
    (jag skulle alltså kunna tänka mig lite jäst dryck, fast inte riktigt som cider då)

• Karpet

Du kanske kan använda myggnät om du har något sådant? Fast ta bort alla mygglik om det finns sådana på den, kanske till och med köra det i tvättmaskinen.

• Suck och suck

Sambon kom hem med ett sil-ställ här!
    fast då hade jag stått och silat från sil till sil ett par timmar och tyckt att det kanske ändå var en bra variant...
    man kunde krama ur saften så bra tyckte jag, om man kramade med handen.

USCH vad söt juicen blev.
    2 dl socker per liter ren äppelsaft var för mycket tycker jag!

Men det är ju bara att göra en till sats imorron då, utan att söta den, Så kan jag ju hälla ihop det.

Ingen som vet om det där hur man får en "must-äppeljuice"
    Men det kanske är mer vatten och mindre socker "som gäller" bara, för att den ska bli som Kiwiks äppelmust ???????
    (Kan jag tänka?)

• Suck och suck

Blir inte klok på den där saftsilen som sambon släpade hem igår.
    (från Clas Ohlsson)
    "Förvaras ihopfälld" står det på paketet.
    Sen står det:
    "Isärmontering ej möjlig efter ihopsättning"

Svar på tråden Göra dryck av frukt. Vad är ett "sil-ställ"(?????) Går det lika bra med ett vanligt durkslag??