• Anonym

Hur lång tid har man på sig att anmäla skada till försäkringsbolag?

Har en försäkring, sk "Medlemsbarn" i Folksam. Olycka inträffade i treårsåldern. Barnet är idag 23 år. Hur lång tid har man på sig att anmäla en skada för att få ut ersättning? I detta fall gäller det vanprydande ärr i ansiktet. Försäkringen gäller tom 25 år. Någon som vet?

• Svar på tråden Hur lång tid har man på sig att anmäla skada till försäkringsbolag?
  • lillalycka

ring eller mails och fråga.
    misstänker att du ska anmäla innom 48 timmar...
    men kolla upp det du.

lycka till, anna.

• ung5barnsmamma
    immon 5 år tror jag det är..

varför komma så sent som 23 år??
  • Anonym

Men borde man inte ha tid på sig så länge försäkringen gäller? Det upphör ju vid 25-årsålder. En del säger att man måste anmäla inom tio år, en del att man kan anmäla när som, att det inte spelar nån roll hur lång tid det gått. Det är ju inte fråga om nån akut ersättning, utan bara ersättning för vanprydande ärr...

Därför att ingen av oss har någonsin tänkt tanken på att man har en försäkring man kanske kan få ut nåt på... knasigt, men gemene man är nog alldeles för dålig för att utnyttja sina rättigheter i en försäkring man betalat på under alla år... för inte får man nån info om det direkt...

• AnnaGBG

Var hon försäkrad när olyckan hände? I samma försäkring menar jag? För annars är det nog kört.
    Men å andra sidan, vad gäller ärr, så blir de ju inte just ärr förrän lång tid efter olyckor och annat.

Kolla försäkringsbolagets hemsida, där brukar ju finnas den mesta infon.

• Anonym

Ja, försäkrad sen födseln, oavbruten försäkring. Har läst på Folksam om just villkor för medlemsbarn, men det stod inte. Får ringa dit och kolla...

Alltid lär man sig nåt nytt varje dag...

• morriis

Det funderade vi också på innan då min sambo ramlade när han var 2 år och fick ett vanprydande ärr genom hela ena ögonbrynet. Inte det första man tänker på är ju att anmäla till försäkringsbolaget.

• Bodi

Sex år. Jag hade en från Trygghansa här hemma för inte så länge sen.

Vad vore jag om inte Stella fanns.
  • Bodi

Men folksam vet jag inte....

Vad vore jag om inte Stella fanns.
  • Anonym

Min egen erfarenhet av Folksam är att det är 3 år som gäller, men om det finns bevis på särskilda skäl kan gränsen dras till 5 år.

• milliz79

jag har försäkring på trygg hansa och där är det tre år som gäller, men är det särskilda skäl har man upp till fem år på sig att anmäla skada

• Glittrig penna

Det bästa är att ringa folksam och kolla. Ta kort på skadan/ärret. Har ni kort på hur det såg ut när det hände är det ockås bra. All dokumentation av läkarvård är också bra att leta fram. Det finns dom som fått ersättning flera år efter en skada. Själv fick jag inte ens ett år efter(fast jag fick synliga ärr i ansiktet), men jag har pratat med dom som fått efter att fått ärr på armar och ben. Handlar väl lite om vem du pratar med och hur du uttrycker dig.

Svar på tråden Hur lång tid har man på sig att anmäla skada till försäkringsbolag?