Rävskabb.. hur länge smittar det??
Nån som vet hur länge Rävskabb smittar efter man fått första sprutan? (hundar emellan)
Nån som vet hur länge Rävskabb smittar efter man fått första sprutan? (hundar emellan)
Hittade själv tillslut!
FASEN att folk inte kan tala om sånt här INNAN dom låter vovvarna träffas.
Nu måste ju jag hålal mig undan med Ebba ifall hon fått det!!!!! Blir så trött.
"Behandling
All behandling mot sarcoptes är receptbelagd. Bad, tabletter eller injektioner kan ges. Behandlingen måste upprepas tre gånger då behandling bara avdödar vuxna stadier och utvecklingen från ägg till vuxen tar ca 2 veckor. Hela livscykeln d v s ägg-larv-nymf-adult sker på hunden, varför sanering av hemmet inte behövs. Städa lite extra noga hemma i samband med behandling och låt inte hunden träffa andra hundar under behandlingens gång. Informera också de djurägare som din hund varit i kontakt med och kan ha smittat, eller fått smitta ifrån."
Ja du, alla människor tänker väl inte längre än näsan räcker
Det är tydligen väldigt sällan skabb smittar hund till hund.
Mycket vanligare att de blir smittade om de t ex stryker sig mot ett träd där en räv med skabb varit.
Minns inte varför det var just så... så tidigt nu
Hoppas ni inte åkte på det. Skabb är inte roligt... fast behandlingarna är bra
Det tokiga med folk är ju oxå att de ibland struntar i när man varnar
Undrar hur lång tid det tar innan det visar sig om hon fått det??
I torsdags träffades dom, och idag är det söndag och ännu har hon inte börjat klia sig!
Om hon fått nåt så borde det väl ha varit dom "vuxna" som typ hoppat över till henne eller??
Så jäkla besvärligt det här blev. Hon som brukar vara hundvakt har en Collieblandning och den hunden kan ju inte få den här sprutan.. för Collies är ju känsliga hundar och kan omvandla medicinen till gift och dö!
Hon vill ju såklart inte att Ebba ska vara där förräns man vet säkert att hon inte fått det. Och jag vill inte lämna henne där utan att veta heller..
På vår hund visade det sig väldigt fort (tror vi i alla fall).
Enligt vetten var det ovanligt att folk kom in med sina hundar med så tidiga tecken på skabb som vi hade. Fast jag förstod det inte riktigt. Han kliade så det blödde, åker inte alla in då?!
Han var i ett tidigt stadium av skabb och sen efter (och tiden vi väntade innan vet.besöket) vettebesöket så utvecklade det sig fort (innan medicinen bet).
Vi vet ju iofs inte när han smittades... så hur lång tid han gick innan det började klia vet vi inte.
Du kanske kan ringa vetten och höra hur lång tid det tar innan det visar sig.
Hoppas hon inte har det
Det är fick vi veta eftersom taxen jämt får det men inte de andra att vissa hundar är mera motagliga för skabb än andra, en del får det aldrig fast de är i samma hund gård men det är viktigt att du tvättar allt som hunden varit på och storstädar.
Ja så mycket har jag oxå fått veta.. att det kan gå 10 hundar på en gård.. en får skabb men inte dom andra
Nu är det ju så att det är Ebbas mamma som har fått det.. och om hon nu är lik sin mamma på det oxå (som allt annat ) så har hon säkert jättelätt att få skabb med!
Om hon bara hade talat om det för mig INNAN jag åkte dit, så hade ju Ebba fått stanna hemma. Jag hade kunnat hjälpa henne o flytta ändå!
Skittrist att få gå själv, och ännu tristare för Ebba när vi möter hennes kompisar och hon inte får leka!
Nu vet jag hur lång tid det tar, iallfall för min hund, innan det börjar klia!!!! 4 dagar!!! Hon började riva ordentligt idag!
Var in till vetten på väg hem från jobbet, och hon skrev ut nån "spoton" som hon ska få 2 gånger.. nåt jättestarkt.. hoppas det blir bra snart!
Fy tusan!
*en som har en liten vovve med rävskabb*
Vilken "tur" att det visade sig så fort.
Spot on-medlet är jättebra, vår hund blev bra fort efter det
*slänger ett litet tröstben åt vovven*
Igår fick vi en "spoton" som heter "Stronghold".. hade på det i nacken.
Inatt började Ebba o kräkas. HOn spydde fyra gånger i min säng!
I morse verkade hon bättre.. dock lite däven. Trodde det berodde på att hon spytt.
Och att hon spydde trodde jag berodde på att hon käkat nån snusk ute som vanligt!
Nu på eftermiddan så blev hon konstigare o konstigare.. började lixom ragla. Och när hon skulle hoppa upp i sonens säng så ramlade hon ner, så jag fick lyfta upp henne.
Då blev jag riktigt rädd och letade upp akutnumret till veterinären.
Hon sa att det nog var så illa att Ebba inte tålde det där medlet, för såna där biverkningar finns inte registrerade för den medicinen!
Så nu har jag på hennes inrådan badat lilla Ebbis i Yes diskmedel och hoppas på att jag fick bort överflöd och att hon itne hunnit ta upp allt i kroppen!
Det finns inget "motgift" utan jag får hoppas på det bästa.
Blir hon sämre så fick jag ringa igen så skulle dom se om dom kunde hitta på nått annat!
Hoppas VERKLIGEN att min lilla skrutta blir bra!
Men hjälp!
Vad läskigt!
Hoppas att hon blir bättre!
Ja det var riktigt läskigt! Jag blev skiträdd när hon började ragla omkring och inte ens kunde hoppa upp i sängen!
Idag är det mycket bättre och hon har tillomed jagat kissen här på morronkvisten
Inatt var hon uppe och åt en halv skål med mat (hon äter i vanliga fall kanske en skål i veckan) så hon var JÄTTEhungrig efter lite ris o en skalad fiskpinne
Nu ligger hon i vardagsrummet o äter på sitt ben, och vi ska väl snart klä oss o kila ut!
Nu är bara prblemet hur jag ska få bort skabben?? Har ringt o ringt, men det är bara upptaget hos veterinären.
Måste väl finnas nåt schampoo vi får använda istället. Glömde totalt bort att fråga det igår!
Vad skönt att hon verkar bättre!
Har för mig att det finns både bad, tabletter och injektioner man kan ge hunden.
Allt är dock receptbelagt.
Nu när jag tänker efter har jag för mig att vår hund fick en injektion samt tabletter.
Spot on-medlet använde vi nog när han hade löss...
Du får ringa på tills de svarar
Haha, såg precis att du själv lagt in info om bad, tabletter och injektion i det första inlägget
Tittade i våra gamla vettepapper och det ser ut som att det endast var klinisk undersökning vid skabb (alltså ingen injektion) plus att vi fick ett recept utskrivet vilket jag antar var tabletterna.
Känns dock som att han faktiskt fick en spruta men men...
Jaja, av med skabbkrypen blev han i alla fall.