• hampi77

Tvättråd fårskinn?

Lillskruttan kissade på fårskinnet och nu har jag tappat bort tvättrådet =) Någon som vet hur varmt man ska tvätta samt vad man ska använda för medel?

• Svar på tråden Tvättråd fårskinn?
  • Ersta

Jag har ett får-skinn som vi köpt på Babyproffsen och det har jag tvättat i 40 grader... Lycka till!

• turia

finns ullschampo att köpa..

• Multivitamin

Maskintvätt på ullprogram 30 grader,Använd milt schampo med pH 3,5-5,5. Torka hängande eller liggande på galler. Sträck lätt.
    Skölj av mindre fläckar för hand.

• spillis

30 grader har jag hört...?!

• turia

Men om det verkligen ska göras på rätt sätt(om nu skinnet är äkta)
    Ska man gnugga det i snö...
    HAr jag fått veta av en som sysslar med fåruppfödning.

Men du kan kanske inte vänta så länge jue

• Multivitamin

turia

ja det har du rätt i, för att tvätta ett äkta fårskinn i en maskin gör att fällen inte alls ser lika bra ut som innan, den slits jättemycket av att tvättas i maskin, så igentligen ska man "torka" av eller lixom bara tvätta ullen...

den finaste och bästa skinnet/ullen heter texel

(föräldrarna hade fåruppfödning under min uppväxt så man kan endel)

• Elfan

Även om skinnet är tvättbart så slits det av att tvättas i maskin precis som Multivitamin säger. Man behöver dock inte vänta till vintern. Det funkar ofta lika bra att vädra skinnet och därefter skaka det ordentligt. Ullen är till viss del självrengörande dvs stöter bort smuts. Mindre fläckar fixar man lättast med lite vatten och mild tvål.

• Sanna116

Jag har tvättat vårt lammskinn i 30 grader ull, och sedan lufttorka ute. Det blev jättebra och det lossnade inte så mycket ull. Är inte baby-lammskinnen beredda för att just kunna tvättas i maskin? Multivitamin - vet du det? Vore intresant att höra

• Elfan

De flesta skinn som säljs i dag som s k babyskinn är tvättbara. På skinn som är beredda på t ex Tranås Skinnberedning sitter det en liten stämpel som talar om att det är tvättbart. Det finns dock olika beredningsmetoder så det finns även skinn som inte går att köra i maskin.

Svar på tråden Tvättråd fårskinn?