• Mi corazón

Ledig dag istället för löneökning?

Den 1:a januari borde jag få löneökning. Så förhandlingarna borde börja snart, eftersom företagets budget måste vara klar tills dess. Jag har funderat lite på att kanske föreslå att jag skall få en dag ledigt i månaden istället för högre lön (det skulle inte påverka jobbet). Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Ledig dag istället för löneökning?
  • April Mamma

Beror ju lite på hur stor ökning du ev skulle få, ta reda på det först och lägg sedan fram ditt förslag.

• Poasin

Tycker det låter jätteskönt. Jag skulle absolut kunna tänka mig det. Tycker du ska höra med din arbetsgivare. Ska bli intressant att höra vad de sa sen!

• sommartorpet

Det motsvarar en löneökning på ca 5 % så jag tror säkert att det skulle gå, såvida det inte behövs en vikarie för dig under den dagen

• Mi corazón

En vikarie behövs inte...jag kommer hinna med jobbet iallafall. Det skulle vara så skönt. Skall kanske prata lite löst med chefen redan på lunchen idag. Måste ju börja vänja honom vid tanken.

• Mamma t Twins

Det låter som en bra idé tycker jag!!!
    Människan stressar runt för mycket som det är! Fler arbetsgivare borde höja lönerna med lediga dagar istället!
    Själv har jag en extra semestervecka om året, det kan nog bli fler om jag får som jag vill i framtiden!

En-två dagar i månaden låter verkligen inte fel det heller!

• Aquilon

Det finns även andra, rent förhandlingstaktiska, fördelar med lediga dagar. Får man en bra löneökning något år så blir det gärna så att man får stå tillbaka lite ett annat år (om man inte råkar vara den starkast lysande stjärnan på företagets himmel). En ledig dag, däremot, syns inte i statistiken på samma sätt utan tvärtom kommer det nästa år att se ut som om du ligger back lönemässigt.

• Mi corazón

Aquilon: smart!!

En fundering bara...hur blir det med föräldrarpenningen? Kan jag räkna det som en "löneförmån". Nu har dom ju höjt taket..vilket kommer göra att nu är ju alla kronor över årsinkomsten 300 000kr ganska viktiga.

• Flissi

Ta först en löneökning & sedan den lediga dagen, vem vet, om du kanske sen vill jobba heltid igen kan det bli svårt att komma ifatt lönemässigt, så det är bättre att först få sin "riktiga" lön & sen gå ner i tid!

• Mi corazón

Ja det kanske kan vara vettigt...då borde det ju inte bli något strul i framtiden.

• Aquilon

Tror inte FK godkänner en ledig dag som löneförmån och omräknar den i kronor och ören. Skall du vara föräldraledig någon längre period framöver så håller jag med om att du bör ta löneökning nu och ledighet senare.

Svar på tråden Ledig dag istället för löneökning?