• JOOP

förebygga och lindra smärta vid foglossning.hjälp!

Är nu gravid i v.16 har så fruktansvärt ont i svanken och ilningar ner i benen, kan inte ens stå på benen i bland. får krypa fram..jobbigt att man ska råka ut för så tidig foglossning..pratade med bm i dag, ska boka tid hos sjukgymnast men jag måsta få lite tips och råd om hur jag jag lindra smärtan..jobbar mkt och kan tyvärr inte sjukskriva mig änn, då min mammapeng blir mkt liten..är mycket tacksam för tips!!

• Svar på tråden förebygga och lindra smärta vid foglossning.hjälp!
  • Heidi1

gå små korta steg undvik trappor om du måste gå i trappor gå som ett barn i dom ett steg i taget.ha kudar mellan bena när du sover på sidan.skaffa ett foglossningsbälte.gå inga långa promenader har hört att d e bättre o cykla än att gå e vad jag kommer på nu.

• Gumlan

SIMMA!! absolut bästa råd jag kan ge! Nu vet jag ju inte om alla funkar likadant.men enda gångerna jag inte hade ont var när jag hade varit och simmat. lycka til!!

• Tindrande

Varmt bad, vetekudde.
    Jag gick på akupunktur, tyckte det lindrade lite.
    Sjukgymnasten har övningar som kan stärka ditt bäcken lite

• memlan

Cykla istället för att gå om du har möjlighet.
    Jag gick på vattengymnastik för gravida med fogproblem, det hjälpte lite... Sov bättre den natten och hade det lite lättare dagen efter, se'n blev det "som vanligt" igen.

• Froggis

Låter ju dock som ischias om det strålar ner i benet.

Har tyvärr inge tips på vad som hjälper.

• Hjulius

Mot foglossning kan man äta kalktabletter som man köper receptfritt på apoteket. Tips från bm

• Modesty B

Bra att du går till sjukgymnast, så h*n kan undersöka dig ordentligt och utreda om det är smärta från ländryggen eller om det är från dina SI-leder (bäckenet). Det är viktigt att veta vilket, eftersom det är helt olika regimer/behandlingar för de olika alterantiven.
    Om ländryggssmärta hjälper oftast träning (av olika slag) medan detta inte biter på SI-lederna. När det gäller det sistnämnda är det ofta mkt bra med bälte (som du säkert kan få hos din sjukgymnast) och många hållningskorrigerinade åtgärder: sitt med båda benen i golvet, ej korsa, undvik trappor, forcera aldrig smärtan; då blir det bara värre. Vänd med båda benen ihop när du ligger på rygg isängen osv osv.

Lycka till!

/Sjukgymnasten

• Modesty B

Och just det: Akupunktur har ofta mkt god effekt på Bäckensmärtan!!!

• Elin Ronnie

bada badkar brukar hjälpa mot min ischias..

• dallring

du ska snart till sjukgymnast?
    bra, då kan du ta våra råd med en nypa salt eftersom det handlar om våra egna besvär och är inga universala hjälpmedel eller tips;

försök att inte gå som en anka även om det inte gör lika ont då. dålig hållning gör sig påmind iochmed att andra leder kommer att göra ont. hellre gå sakta med korta steg.långsamma promenader som motion. ta med en latte, en mp3spelare eller vad som får dig att slappna av och inte glömma av takten.rusta upp cykeln och cykla. investera i en skön bred sadel om du inte har en. cykla känns som en dröm när man ska någonstans.
    simma fungerade men 'plask' fungerade än mer. du vet när man lär sig simma får man en flytbit att hålla i medans man sprattlar med benen? det gör skönt och spänner inte i ryggen så som bröstsim och crawl lätt kan görasov på sidan, antingen uppbullad med kuddar eller mot din partner. lägga sig på rygg och sedan försöka vända sig kan kännas betydligt mer än det är värt.sitt ner när du klär på dig
  • Bunny

För mig funkade cykling. Hade jätteont innan sommaren, men jag cyklade mkt under juli-augusti och nu är det nästan borta. Har fortsatt med motionscykel nu.

Svar på tråden förebygga och lindra smärta vid foglossning.hjälp!