• fantasy

bruten svans?

Misstänker att min katt(unge) har blivit klämd i någon dörr med sin svans för hon bär inte upp den längre. De sista 10_15 cm av svansen hänger ständigt neråt.

hon verkar inte kekymmrad över det ej hellr verkar hon ha ontdå man drar handen längst svansen.(om man inte är och trycker och börjer)

Tycker mig känna ett brott men det kan lika gärna vara svanskotorna som spelar mig ett spratt. Men det måste ju nästan vara ett brott då hon ej verkar kunna räta upp den.

det jag främst undrar över är om svansen kommer att kunna hållas rak igen eller om den alltid kommer att hänga(om hon får behålla den).

Är det någon som har erfarenhet at klämda kattsvansar?

*Bild på katten finns i galleriet (den vita) har ej tagit kort på svanshållningen men kan göra det under dagen.

i övrigt verkar hon helt och hållet som vanligt, busar och ränner äter och gosar.

• Svar på tråden bruten svans?
  • Birgitta2

Om kattens svans är bruten måste du in till veterinär så de får ta bort den delen som hänger eller, om det går, fixa till den.

• Maia Blå

Min lilla kattunge klämde svansen i en dörr när han var ca12 veckor....han blödde rätt mycket och man kunde se att den var av. Satt bara och hängde....vi fick åka till veterinären som sövde och tog av svansen en bit.......
    Sen var han Eddie stumpen.......en underbar katt!!!

• fantasy

fast det syns inget på pälsen eller på huden (så vitt jag kan se) det är ej heller någon svullnad.. ska försöka fota missen om en stund.. återkommer.

• fantasy

nu finns det två (mindre bra) blider bland mina bilder.
    Då jag känner på svansen och böjer den försiktigt åt alla håll(där det misstänkta brottet/stukningen är) får jag då inga stora/inga alls, protester, kan den då vara bruten? det borde ju göra rätt rejält ont tycker man..?

• Birgitta2

Tycker inte alls den svansen ser bruten ut. Kan vara en stukning. En bruten svans hänger och slänger, men det verkar som om katten har styrsel till viss del. Eller har jag fel? Det ser åtminstone ut så på bilden. Är det bara en stukning kan du avvakta.

• fantasy

jag tycker inte heller att den hänger och slänger som en bruten svans "borde" göra.. ja, en viss styrsel verkar finnas där men hon har ej kunnat räta upp svansen, men nuddar man svansens undersida längs ned så tycker jag att hon "drar upp" svansen även den yttre delen..

• fantasy

ej heller känns det som om den är av då jag böjer den, men något har ju hänt det är ju ganska tydligt..

• Anne277

Alltså, det kan vara en svansknick. Det finns två varianter. Ena beror på skada, och den andra är något medfött, ärftligt. Du kan röntga svansen och avgöra vad det är för typ av skada - det finns många varianter. (Och det är att rekommendera - din katt kan ha ont utan att visa det, men oftast är det inte farligt.) Du ska absolut inte använda katten i avel - jag vet ju inte om du tänkt det, men knickar är skelettskador och de kan bli värre i nästa generation. Svansen är en förlängning av ryggraden, och en viktig del av katten, så jag skulle ta katten till veterinär för att avgöra vad som har hänt. Då slipper du fundera, och om det är något fel så kan du få hjälp. Lycka till.

• Birgitta2

För att fortsätta Annes resonemang så fungerar katter och hundar så att de har oerhört hög smärttolerans. T o m påkörda katter, som är nära döden,spinner. De gnäller inte. De måste spinna för att nån skall hjälpa dem. Spinnande betyder att "jag är ok, jag trivs, jag är inte farlig". Så även om katten inte ylar betyder det inte att den inte har ont.

Hade jag varit som du hade jag nog låtit en vet kika på henne.

• Susan88

Ja jag håller med åk till vetrinären och kolla upp det där..

• Meduziz

Apropå det där med katter som inte visar smärta så ja.. dom håller inne tecknen länge.
    Min mosters katt blev överkörd coh inälvorna hängde ut ur magen (i själva buksäcken) och han sprang runt så i en vecka innan han kom tebax hem. Så ja.. dom har HÖG smärttröskel.

• Multivitamin

Birgitta2

Om kattens svans är bruten måste du in till veterinär så de får ta bort den delen som hänger

blir bara så häpnad av detta svar du gav.. om svansen på katten är bruten så är det självklart att man inte amputerar den..
    ditt svar är typ likadant som att ja hade frågat om min arm va bruten och du säger gå till läkaren och ta bort den.. eller missuppfatta jag dej? *hoppas*

• Birgitta2

Inte riktigt samma sak Multivitamin. Katten kan leva med en stump, men just en svans är väldigt svår att reparera om det är ett kotbrott. Man skall inte se djur i mänskligt perspektiv som du gör nu. Men nu verkar den inte bruten, så diskussionen är ju hypotetisk. Min väninnas katt råkade nämligen ut för detta. Pga brottets art, blev kattens svans borttagen, och den mår alldeles utmärkt.

• Multivitamin

visst kan kattens leva ett bra liv utan svans, och min jämförelse var mer ett exempel på hur ja menade.. självklart kan man fixera koter i svansen på en katt med så att det läker ihop bra..

• Birgitta2
    Multivitamin skrev 2006-09-02 12:05:57 följande:
    visst kan kattens leva ett bra liv utan svans, och min jämförelse var mer ett exempel på hur ja menade.. självklart kan man fixera koter i svansen på en katt med så att det läker ihop bra..
    Japp, det kan man. Men inte alltid. Jag pratar sällan om att ALLA katter behöver amputera svansen, men att det KAN hända. Precis som när min katt bröt benet, så kunde man fixera med spik för läkningen. Benet blev aldrig riktigt bra, men fungerade som det skulle ändå. Hade brottet däremot brutits av 3 cm ovanför vid höften, så fanns risk för amputation enl veterinären. Det är alltid alltid individuellt. Det finns inget som passar alla.

Multivitamin, du behöver inte vara så PÅ. Fundera lite hur folk menar innan du hugger.
  • Maggen

Vet inte m din katt är ute och kan ha varit i slagsmål, men...Vår katt hade också en hängande svanstopp, för ngt år sedan. De sista 10-15 cm hängde och han hade ingen styrsel i den delen.
    Vi var till vetrinären, och det visade sig att han hade ett bett i svansen. Så efter smärtlindring, och någon dos antibiotika började han använda svansen som vanligt igen, inget butet och ändå bara hängde den.

Svar på tråden bruten svans?