• eunyoung

vad görs åt havandeskapsförgiftning?

var till BM igår och hade fortfarande lite för högt blodtryck. 140/95. har legat så högt senaste månaden.
    urinprov har inte visat nånting. tills igår när jag fick ett +. men inte en 1a eller nånting sånt utan bara ett +. vilket BM sa inte behövde säga nånting.
    har inte haft nån direkt huvudvärk eller flimmer för ögonen.
    däremot svullen om händer och fötter men är ju i v38+3. men idag har det börjat flimra lite för ögonen. men fortfarande ingen huvudvärk.

ska till BM igen nästa vecka och hon sa att jag skulle höra av mig om jag kände nånting. annars kunde det vänta till nästa vecka.

det jag undrar över är vad man brukar göra om det skulle visa sig vara havandeskapsförgiftning?
    är ju orolig att det ska hända bäbisen nånting.

• Svar på tråden vad görs åt havandeskapsförgiftning?
  • Anna B

Man kan ju bli inlagd så de har koll på en. De kan också sätta igång förlossningen. Tyvärr är jag inte mer insatt än så, bara att "botemedlet" är att bebisen kommer ut.

• Heddalisa

jag fick havandeskapsförgiftning när jag gått 8 dagar över tiden så det blev igångsättning med dropp.

• cheetah

Om du har gått så långt som v 38 kan jag tänka mig att dom sätter igång förlossningen bara. Havandeskapsförgiftning är inte farligt för fostret utan i huvudsak för mamman... Och ditt barn är ju färdigt redan, så en tidigarelagd förlossning är ju inte heller någon fara.

Jag hade själv högt blodtryck från v 34 ungefär, och sonen valde själv att komma ut i v 36. Det är visst ganska vanligt vid högt blodtryck, så ofta hinner man inte utveckla havandeskapsförgiftning innan barnet kommer helt naturligt. Det går jättefint oavsett ska du se!

• Kathy1

Jag fick havandeskapsförgiftning 3 veckor innan sonen föddes. Han föddes i v 36.
    Jag gick på kontroll varannan dag och sedan fick jag åka in akut och då fick jag även urakutsnittas pga preeklampsi, då de upptäckte att han inte fick näring via navelsträngen. Men ajg vet inte om det beror på det?!

Det tog mig ca 2 veckor att bli helt OK efter förlossningen, då jag fortfarande hade ont i huvudet och högt bloctryck.

Ring förlossningen om du är orolig och känner du av bebisen precis som vanligt så är det nog ingen fara.

Det blir fara för DIG och BARNET när du börjar krampa. Läs mer:
    www.kanalen.org/vitidiga/fakta/toxikos.php

Lycka tilL!

• eunyoung

okej, tack. ska ringa förlossningen och höra med dem tror jag. så jag slipper gå hemma och vara orolig. har ju inte huvudvärk, vilket verkar vara ett klassiskt symptom på HF. mår däremot illa hela tiden :(

• eunyoung

mår mycket bättre idag :)

ringde till förlossningen i fredags och pratade med dem. barnmorskan som svarade tyckte inte att jag visade några direkta symtom för det jag kände var så väldigt lindrigt. men däremot var jag välkommen dit för att kolla upp allting om jag var väldigt orolig.
    fast jag kände mig lugnare bara av att ringa och prata med dem så jag stannade hemma och väntade. och det kändes bättre på kvällen så vi brydde oss aldrig om att åka in.

det var nog mest trötthet och att jag var orolig som gjorde att jag kände mig rätt dålig. och en envis förkylning *s*

tack för omtanken!

Glad

• Kathy1

Skönt att höra!'Hoppas att värdena är bra i nästa vecka oxå.
    Lycka till m bebben!

• Kaffekopp

Hoppas att det går bra när det är dags! DU ska inte vara orolig för att det händer barnet något pga din preeclamsi, det är snarare så att du mår dåligt om det skulle gå för långt, men det är sällan det gör det, de håller bra koll på förlossningen och ring till dem om du blir orolig, får huvudvärk eller flimmer för ögonen! =) Kram och lycka till!

• Dessie

Jag fick HF tidigt båda graviditeterna; gick på vanliga MVC + spec-MVC för xtra kontroller.
    Med 1:a barnet blev jag inlagd på spec-BB och det blev tidig vattenavgång & födelse i v 32 + 6.
    Med 2:a barnet blev jag inlagd på spec-BB och akutsnitt i v 37 + 0.

• eunyoung

jag var till Mvc på vanlig rutinkoll idag och blodtrycket var fortfarande högt. 135/95. men u-prov visade inga proteiner så det är nog "bara" vanligt högt blodtryck.
    är i v 39+2 nu så det är ju inte många dagar kvar till förlossning hur det än går.

• Kjuttan

Jag va till mvc i ons med +2 på urinprovet och högt blodtryck. Skickades in till smvc och fick göra proverna igen. Fick inte bli igångsatt för att det va för lågt värde på urinet. va då +1. + är ingen fara.
    Barnmorskan sa att barnet inte får tillräckligt med näring men på ul visade sig allt va okej. Är i v37 och bebben är redan 3,5 kg tung. Ville så gärna bli igångsatt *blää*

• eunyoung

var nått sånt läkaren sa till mig med. att barnet inte får tillräckligt med näring. men jag gjorde tillväxtul i v36 och då vägde bäbis 3,3 kg så undernärd är h*n inte *s*

hoppades också på att få bli igångsatt men jag hade ju som sagt bara ett +. inte ens en 1a.

och nu senaste två veckorna har u-prov inte visat nånting alls.

men jag har ju "bara" 3 dagar kvar så förhoppningsvis kommer bäbis på utsatt dag.

lycka till för dig!

• Toka2

Havandeskapsförgiftning ÄR farligt för barnet! Blodtryckshöjningen beror på att moderkakan fungerar sämre, och då får barnet mindre blod och mindre näring. Om blodtrycket blir för högt nås kramptröskeln (skillnaden mellan preeklampsi och eklampsi är just om man krampar eller inte), och då är akut- eller katastrofsnitt enda räddningen för mamma och barn.

Oftast kommer blodtryckshöjningen smygande under en längre tid, i samband med protein i urinen och andra symtom. Det är sällsynt, men händer ibland att en kvinna går från kärnfrisk till livshotande eklampsi på ca en vecka. Ta plötslig huvudvärk på allvar! Även om urinstickorna inte pekar på protein. Kolla blodtrycket i onödan hellre än att inte vilja vara till besvär. Sjukvården missar de ovanliga fallen just för att de är så ovanliga.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Kaffekopp

Det är ju mest farligt för mamman om hon drabbas av preeclamsi. Barnet kan visserligen bli tillväxthämmat, men som sagt. Preeclamsi och Eclamsi är ett tillstånd som kan bli direkt livshotande för mamman och då gäller det att barnet kommer ut fort. Så fort barnet är ute börjar mammamn oftast att må bättre.

En svårare grad av havandeskapsförgiftning kan leda till hjärnblödning, koma, hjärtsvikt, lungödem, bestående njurskada eller koagulationsrubbningar.
    Denna allvarliga form är sällsynt. Jag har dock sett den, på min bästa kompis, eller början till den - med risk för hjärnödem.

• Leddis

Jag blev igångsatt i v 38+1 med för högt blodtryck men hade då också +2 i urin. (Är inte gränsen på undertrycket 92 nu för tiden? Nån som vet?) När jag hade detta blev det direkt inläggning och sängläge fick bara gå upp och äta och sen tillbaka till sängen. Jag hade inga symtom med huvudvärk eller flimmer bara gymt svullen om händer och fötter.

• bumbi

jag blev inlagd m högt BT, konstant huvudvärk, svullnad i händer & ansikte, + 3 på urinet, flimmer för ögonen m.m. Detta konstaterades på fredagen och på måndagen föddes min dotter m akutsnitt i v.32+6...
    Allt gick fruktansvärt fort, jag påpekade för min BM två veckor tidigare att jag var orolig för HF då jag hade sån huvudvärk och började svullna upp i händerna - men hon bara avfärdade det med att "man får inte HF m andra barnet om man inte hade d m första..." och jag litade ju på henne - såklart!
    men sen gick det utför, jag blev inlagd och sen på måndagen - samma dag som dottern föddes så började jag skaka några timmar innan det beslutades om akutsnitt...
    vet ej hur illa det hade gått om inte jag stått på mig om att nåt var fel och åkte till förlossningen ändå. Nu hade jag sån tur att iom att jag blev inlagd så hann jag få sprutor för att påskynda bebisens lungmognad så lilltjejen mådde bra när hon föddes men var bara tillväxthämmad pga att hon inte fått så mkt näring från mig den sista tiden.
    så ta era symptom på allvar, hellre kolla upp allt en gång för mkt än för lite. På förlossningen var de så arga på min BM som inte tog mig på allvar 2 v tidigare... Dessutom så kom allt smygande på mig och jag kände inte riktigt att d var så allvarligt, men de på förlossningen berättade i efterhand att jag var väldigt dålig.
    Nu har jag en underbar liten 6 månaders tjej som mår hur bra som helst
    Lycka till!

Svar på tråden vad görs åt havandeskapsförgiftning?