• Karpet

Hur gör ni ren era vattenkokare?

Jag har det lite långtråkigt idag och tänkte göra ren vattenkokaren. Jag använder den aldrig själv men min man dricker té varje dag så den används rätt så flitigt. Nu märkte jag att det är någon vit beläggning (kalk?) i den och tänkte jag skulle försöka få bort det. Jag har vinäger hemma, är det något man kan använda?

• Svar på tråden Hur gör ni ren era vattenkokare?
  • uniMog

varmt vatten och ättikssprit använder jag

Mamma vet du vaaaad, snart kommer tomten! (Nina Lundin)
  • uniMog

TROR inte vinäger är tillräckligt starkt..?

• Karpet

Pejgan

Som du bara häller i och låter det står eller låter du det koka i vattenkokaren och sedan diskar ur?

• uniMog

jag blandar varmt vatten och ättika, häller i och  låter stå en stund. sen diskar jag ur den med vatten och diskmedel

• Karpet

Okej, så du kokar inte upp det? Jag har inget ättiksprit hemma, jag har citron däremot, men det kanske inte heller är tillräckligt starkt. Sedan har jag också kalkupplösare som man använder i badrum men det är kanske för starkt?

• uniMog

hm.... bra fråga...  du kan ju alltid prova med citron eller ivnäger. Det lär ju inte skada

• LindaD82

Jag brukar kalka av min med ättika och vatten som får koka några gånger. Sen sköljer jag ur den och kokar några gånger till med bara vatten. Byt vattnet emellan efter att det svallnat och gör ett par gånger så blir den ren och fen!

- Gravid i vecka 18 -
  • uniMog

citronsyra ska tydligen funka...

• dison

Jag använder samma kalkborttagningsmedel som till kaffebryggaren.

• MN72

Beror nog på vilken tyr av vattenkokare du har.
    I min förra var värmeeleementet som en kringla inne i kokaren. I den skulle man fylla på med ca 3/4 vatten och koka upp. Sen hällde man i ättiksprit till maxnivån och lät stå över natten.
    Nu har jag en där elementet är dolt i botten. I den ska man täcka botten med outspädd ättikssprit och låta stå över natten.
    I båda fallen måste man diska och koka ur flera gånger efteråt. Luktar inget vidare annars.

• Karpet

Jag har en med dolda element. Det är alltså bara platt i botten. Jag har nu hält i vinäger och tänkte låta det stå så ett tag. Sedan provar jag koka upp det och diska ur det. Kanske att jag provar gnugga citron i den också. Funkar inte det får jag väl gå till affären och köpa ättiksprit. Någon som vet vad det heter på franska? Ättiksprit alltså.

• uniMog

"vinaigre radical "

• ming

Göra rent den? Hmmmm, det har jag nog aldrig gjort....
    Men man använder ju bara vanligt vatten i den, och det kokas ju, så den blir väl aldrig smutsig eller?

In yo face!
  • uniMog
    ming skrev 2006-09-01 14:03:19 följande:
    Göra rent den? Hmmmm, det har jag nog aldrig gjort.... Men man använder ju bara vanligt vatten i den, och det kokas ju, så den blir väl aldrig smutsig eller? In yo face!
    jo det blir kalkavlagringar. Precis som i duschen, handfatet mm
  • Karpet

ming

Nej, inte smutsig men det blir kalkavlagringar i den och efter ett tag så kommer det liksom vita flagor när man häller ur den.

• Karpet

Tack pejgan för översättningen.

• ming

Jaha, det har jag aldrig tänkt på!
    Hmmm, då kanske jag borde avkalka min nån gång........

In yo face!
  • björkmamma

koka upp en påse citronsyra med vattnet, så försvinner kalkbeläggningarna.

• björkmamma

Jag behövde bara gnugga lite i ytterkanterna, resten lossade av sig självt.

Svar på tråden Hur gör ni ren era vattenkokare?