• JennyOEmilia

Vilken ålder börjar man skolan?

Kanske låter som en konstig fråga, men vi har varit en hel del utomlands och min dotter har inte gått på dagis här i Sverige. Men nu i november ska hon börja på förskolan eller vad det blir?

Hon har fyllt 5 år nu i april och jag har hela tiden trott att hon ska börja skolan nästa höst. Men det är ju inte alla som gör? Får man välja eller hur funkar det?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vilken ålder börjar man skolan?
  • Lola Jämtland

Förskoleklass - det året man fyller 6 år.

Första klass - det året man fyller 7 år.

//Jag är gift(-ig)!!
  • snuttan2

trodde 6-års verksamheten ,eller 0:an som det kallas här, var obligatorisk...

• Veladis

Snuttan: 6-års är inte obligatorisk. Man kan också välja att bli inskriven i skolan och få börja 1:an då man är 6 år.

• Cindra

Det som "förr" hette dagis heter nu förskola och omfattar barn från 1-5 år.
    Från 4 års ålder har alla barn rätt till 15 timmars förskoleverksamhet i veckan, även om man inte jobbar.
    Det året man fyller 6 år börjar man i skolan, i förskoleklass, eller 0:an som det ibland kallas!

• snuttan2

veladis--> där ser man vad lite man vet tur att jag har några år på mig att sätta mig in i allt, men det hinner väll ändras 1000 ggr innan sonen är 6-år...

• JennyOEmilia

Alltså kan man "välja". För min dotter är väldigt mogen av sig så det skulle passa henne att börja nästa höst. Men ska man anmäla de någonstans att man är intresserad?

• Aihnoa

Hej Jenny.

Ska E gå skola här i Spanien eller i Sverige?
    Om hon ska gå här.. Ska hon gå i Spansk eller Svensk skola?
    Den spanska brukar vara "gratis" men du betalar för allt skolmaterial.

Sen finns det ju bra internationella skolor här längs costan

På Centro Forrestal Sueco finns svensk skola i montissoristil (vet ej vad man betalar där).

I Fuengirola finns svensk skola (traditionell) - men dyr.. Jättedyr.

• JennyOEmilia

Hej Aihnoa!

Vi har funderat fram och tillbaka på det. Men just nu lutar det åt att hon börjar här (är fortfarande i Sverige, åker nästa lördag). Men om vi åker iväg en längre tid så får hon gå i den svenska skolan i Marbella, Centro Forrestal Sueco.

Det blir ingen internationell eller spansk för henne. Japp! De är BRA på att ta betalt!

Men hon börjar här till att börja med. Sedan får vi se. Men det beror ju på ekonomin också. Nu har vi ju två barn också!

De har ju tyvärr ingen förskoleverksamhet i svenska skolan i Marbella och alla andra på Emilias dagis börjar andra skolor nu, så det var knappt så de fick ihop elever till en 5-6 års grupp.

• Aihnoa

Attans att de inte har flera 6 åringar här nere. tror ärligt fler o fler sätter sina barn i Spansk skola. O iofs om man ser "priserna" på skolan i Marbella som då är den billigare om man jämför Marbella o Fuengirola så kan man ju förstå varför.
    www.svenskaskolanmarbella.com/

Meeeen, Fuengirola har väl 6-års verksamhet? Långt att åka och förmodligen så kostar det en del oxå - tom för de små - dessutom byter de snart lokaler - vart vet de inte ännu, men den nuvarande skolan ska rivas tragiskt nog (bor alldeles intill den byggnaden).

Har ni senare möjlighet till stadsbidrag? Kan ju underlätta betalningen av skolgången en hel del ja om ni nu väljer en skola här nere förstås.

Svar på tråden Vilken ålder börjar man skolan?