• PetraM

Profylac -ersättning!

Hejsan!

Då jag har varit mjölkfri under en månads tid för att se om min dotters skrik berodde på mjölköverkänslighet/allergi eller om det var kolik. När jag förra helgen började dricka och äta mjölkprodukter igen började skriken sakta men säkert komma tillbaka. Vi kom fram till att det inte var kolik.
    Hon har fått Profylac på kvällarna men nu har jag bestämt mig att jag ska sluta amma (bespara mig massa gnäll om att det är bäst att amma) p g a att jag tycker det är oerhört jobbigt att vara mjölkfri.

Nu har jag en del undringar kring Profylacen.

Kan man göra och ta den med sig och ge henne den kall? Eller måste den ätas varm? Jag tänker mest om man inte har någon tillgång till micro om man är iväg någonstans.
    Om den nu måste ätas varm kan man ändå göra den hemma och värma den när hon ska äta? Eller måste man blanda den direkt innan hon ska äta?

Fick reda av bvc-ssk att man kan koka upp vattnet för en hel dag och låta det svalna och sätta in i kylskåpet och värma det till 37 grader när hon ska äta. Men ska det svalna innan man sätter in det i kylen eller kan man sätta på lock när det är varmt och sätta in i kylen?

Tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Profylac -ersättning!
  • AnneSophie

Måste fråga varför du ger henne just Profylac (bara av ren nyfikenhet).

Sedan, du kan blanda och ha med dig om den står relativt kyligt (enklare nu på hösten och vintern) och ska ätas inom nån/några timmar. på sommaren och försommaren bör man dock undvika sådant.

Ersättning är sällan god kall, men micro hittar du på nästan alla bensinstationer, på McDonalds, på Coop och Ica oftast... Det är vanligtvis inga problem att ha med sig mat att värma.
    Annars kan du ju ta med dig en termos med varmt vatten och en liten låda med pulver och blanda på plats.

Nu vet jag inte om just Profylac finns som tetra, men annars finns ju färdigblandade tetrapack med ersättning i affären. Behändiga att ha i väskan tillsammans med en flaska.

Don't shoot the messenger!
  • Mirakel händer

Vi hade oxå Profylac till sonen när han var liten.

Det är ju inte så bra att ha den färdig i kylskåpet... Det bildas en massa baciller.

Vi satte aldrig in uppkokt vatten direkt i kylen, varmt kan skada annan föda som ligger där.

• snöret06

Vår dotter får profylac, och jag kokar vatten och häller på termos och sen kokar jag vatten som jag häller i en diskad petflaska och sen tar man hälften varmt och hälften kallt och blandar i pulvret.

• Amorella

Hett vatten i termos och kallt vatten i flaska, blanda sedan med pulver när det väl behövs, är enklast!

Nutramigen kan man ha färdigblandad i kylen och sedan mikra vid behov. Borde inte detsamma gälla Profylac?

• PetraM

AnneSophie:

Profylacen är mjölkfri det är inte NAN. Eftersom hon inte klarar av mjölken utan blir oerhört skrikig och rak lång och stel och får massor med magknip måste hon få mjölkfritt.

Camilla 1974:
    Alltså ska den kallna utanför kylen och sen kan den sättas in i kylen?!

• AnnaGBG

Hur gammal är din dotter? För du behöver inte koka alls egentligen om du har kommunalt vatten.

Vi tar kallt vatten från kranen, värmer i micron och sedan blandar till ersättningen ( dock ej Profylac ).

Om små barn får varm toch kallt blandat kan de få magknip, så försök att hålla en jämn temperatur varje matning ( om hon nu är känslig )

Ska du ut och kanske ej har tillgång till micro, så ta med en termos med hett vatten och en flaska kallt. Så kan du blanda till rätt temp och sen hälla i pulvret. Låter krångligt men det funkar jättebra!

• AnnaGBG

Ja, termos osv hade ju hundra av er redan skrivit Jag skriver för sakta bara... Men då vet du ju att det är väl beprövat

• PetraM

Men det där kalla vattnet ni har med er. Är det uppkokt och svalnat eller tar ni kallvatten från kranen?

Vi bor kommunalt.

• Mirakel händer

Så gjorde vi ,våran BVC sköterska sa att det var ok, men det var ju för 11 år sedan

• AnneSophie

Förresten... Det brukar vanligtvis stå på burken hur tillverkaren rekommenderar att man tillagar ersättningen. Vet att det var speciella regler för Jacobs Enfalac-ersättning.
    Oavsett, en termos med vatten och en burk med pulver är det enklaste om man är osäker på vad man kan och inte kan göra.

Don't shoot the messenger!
  • PetraM

På burken står det att man ska koka upp vattnet, låta det svalna till 70 grader, blanda i pulver och låt svalna till 37 grader....vår bvc-ssk sa dock att man kunde koka upp vattnet och låta svalna och sedan micra det till 37 grader och sedan blanda i pulvret.

• PetraM

Tack för alla svar! Känns skönt att få lite klarhet i det.
    Funkar det för er bör det funka för oss med *ler*

Återigen TACK!

Svar på tråden Profylac -ersättning!