• Tussi

Curakliniken Malmö

Hej!
    Jag är ny på detta forum, och ska börja med vårt första IVF-försök i november. Är det ngn annan som är/har varit på curakliniken i malmö som kan dela med sig av erfarenheter till mig? Vad har de för rutiner där? (jag ska dit på infomöte nästa vecka, och har så klart lusläst deras hemsida osv...´men det känns alltid bättre att höra av ngn annan)

Kramar till Er alla från Tussi

• Svar på tråden Curakliniken Malmö
  • PuhTiger

Välkommen hit och lycka till med behandlingen! Kan tyvärr inte svara på frågor ang. Cura - går själv i Umeå!
    Kram PuhTiger

• Plupp Plupp

Hej och välkommen hit. Jag och sambon ska göra vårt första försök på Cura snart. Vi var på informationsmöte förra veckan men jag kan inte säga att det gav så mycket, sköterskan som höll i det hade väl inte världens bästa dag eller så är hon så otrevlig jämt. Kan ge dig ett litet tips - när ni ska titta på sprutorna så rör inte den lilla knappen längst ut på pennan...........man sätter nämnligen in hur stor dosen ska först och sen när man har dragit ut den lilla knappen så kan man inte ångra sig. Det var en tjej på vårat möte som gjorde det av misstag och sköterskan var jätteotrevlig mot henne. Vi fick ingen dirrekt tid att ställa några personliga frågor och informationsvideon om inseminationer var urkass i kvaliteten. Kanske kändes hela dagen helt bortkastad pga att själva situationen var jobbig och att sköterskan (som hade jobbat med detta i ca 20 år och borde vetat bättre) inte hade någon direkt förståelse för det. Allt var så kliniskt och rätt på sak om man säger. Hoppas i alla fall att ert möte blir bättre och att det kommer gå bra med IVF:n. Vill du veta något mer så fråga gärna och i annat fall vore det roligt att höra av dig och hur du upplevde det. Kram

• Susannaaa

Hej!

Vi har gjort vårt IVF på Cura. Är nu gravid i vecka 8. Tips; ring och planera behandlingen innan infomötet. Eftersom efter mötet kommer alla att ringa. Jag ringde innan så jag visste alla mina behandlingstider på infomötet, det var rätt skönt. Det är sant att man inte kan/får ställa personliga frågor på infomötet. Men de kan man ta med sin läkare sen. På infomötet får du nästan alla recept, sen sätter du igång med p-piller. Det känns som en så onödig väntan. Jag började äta p-piller 13 juli och hade ET 10 september och testdag 25 sep. Så har du väl börjat går det fort. Jag hade turen att ha samma doktor hela tiden, Pia, hon är lite sur i början men mjuknar upp efter ett tag. Var beredd att när ni kommer på behandlingstider får man vänta, de två sista gångerna har vi väntar 15-20 efter utsatt tid. Det var det jag kom på. Fråga gärna mer.

• Stampelina

Hej Pluppplupp
    Synd att ni fått ett sånt bemötande jag tycker att kontakten med klinken e jätte viktig.
    Blir det inte bättre tycker jag att ni skall byta till IVF Öresund som oxå ligger i Malmö.
    Där har jag gått och var jättenöjd tyckte alltid att det kändes som om de tog sig tid för MIG. Har faktiskt inte hört någon som varit missnöjd med dem men har hört en del negativt om cura.'
    Lycka till Caroline

• Susannaaa

Hej igen!

Jag håller med dig, de på Öresundskliniken är betydligt trevligare än på Cura. Anledningen till att vi valde Cura var att vi känner en som arbetat som labbassistent på gamla KK när man gjorde IVF där (innan Cura startades, hon känner väl till både Cura och Öresund) och vi frågade henne vem hon skulle valt med tanke på kunskap/teknik/forskning etc då sa hon Cura.

Häls Susanna

• clt78

Jag tillhör också Region Skåne, är Cura o Öresundskliniken privata kliniker, eller?

Susannaaa:
    Varför ska man äta p-piller innan ivf??

Kram på er!

• Rioja

Hejsan!

Vi gjorde IVF på Cura, ja vad ska man säga om den kliniken. Det vi fick uppleva vart inget bra.
    Så till nästa gång har vi tänkt och söka till Öresundskliniken.

Vart ni än hamnar så önskar jag er lycka till!

Kram

• Maria 75

Vi var på informations möte i veckan. Det gav i stort sett ingenting om man läst deras hemsida. Men det var skönt för sambon som inte kan deras sida utantill...

Vi fick inga recept med oss hem. Jag fick en känsla av att de håller på att avrunda inför juluppehållet.

De har bra statisktik på Cura så vi får hoppas på bra resultat för oss alla.
    Lycka till!

• Tessiluni

Oj Oj hårda bud för cura måste jag säga. Jag har också gått och gjort ivf där och jag håller med om att infomötet inte är speciellt bra men för övrigt tycker jag alla var jätte gulliga mot oss. Vår läkare hette Per och han är otroligt duktig på det han gör och väldigt stolt över de liv han skapar.
    Men det kanske beror på att vår utredning inte har varit den lättaste så att det tog lite tid på cura gjorde mig inget för det går inte att stressa fram när det gäller ivf det är då en sak jag lärt mig.
    Men i alla fall så var per super noga med behandligen som drog ut påtiden för att äggen skulle bli perfekta och det blev ett super ägg som du växer i min mage till ett litet barn.
    Jag är nu i v 33 och jag kommer att välja cura igen nästa gång även fast landstinget inte betalar längre.
    Kram Kram och lycka till nu och tänk på att inte stressa upp dig i onödan du är ju i alla fall på väg nu.
    Linnea

• Susannaaa

P-piller på Cura-för att det ska vara lättare att pricka in ägglossningen, men det är olika för klinik till klinik. öresund gör det tex inte.

Svar på tråden Curakliniken Malmö