• Envis som en mulåsna

Recept på risifrutti önskas?

Ngn som har ett bra o gott recept på hemgjord risifrutti för barn?

Eller kanske ngn annan god o uppskattad mat?

Mamma till stålpojken 3 månader och 2 vecka
  • Svar på tråden Recept på risifrutti önskas?
  • Rusty

Recept å recept... Jag brukar ta överblivet ris och blanda med vispad grädde och frukt.

• Envis som en mulåsna
    Rusty skrev 2006-09-01 16:17:22 följande:
    Recept å recept... Jag brukar ta överblivet ris och blanda med vispad grädde och frukt.
    E det allt som behövs? enkelt ju! blandar du bara det eller gör du mer pure av det? o en sak till vilken typ av grädde skall man änvända? är det verkligen nödvändigt med 40% grädde menar jag? det verkar så ohälsosamt.
  • burtok

Jag vet inte om det är för barn men jag har ett recept på risifrutti:

1 l mjölk
    250 gr socker
    100 gr ris
    1 msk majsena
    2 tsk vanlijsocker

koka rist tills det blir mjukt i rikligt med vatten. Sila bort vattnet när det är färdigkokt. blanda mjölk och ris, koka upp. När det börjar koka tillsätt sockret... låt det puttra i max fem minuter. rör ut majsenan i lite vatten och tillsätt det i blandningen... puttra en gång.. ta bort kastrullen från plattan tillsätt vaniljsockret... häll upp i skålar...

• Envis som en mulåsna

jätte tack! de skall jag pröva även om det inte är till barn...äter själv risifrutti till mellanmål men den utan socker då.

• Amorella

Här är ett recept som säkert kan anpassas efter behov:

1 dl mager kesella
    1 dl vanilj- eller fruktyoghurt
    1 dl kokt ris

• Envis som en mulåsna

Toppen! Kul med alla dessa olika recept nu kan man ju pröva sig fram!

• Rusty

Om man skall blanda eller göra puré beror på vad det lilla livet gillar. Min gillade inte riskornen så jag puréade. Små barn skall ha massor av fett, så om det är till en liten är det bäst med den feta grädden.

Svar på tråden Recept på risifrutti önskas?