Från vilken vecka har barnet chans att överleva utanför magen?
Jo, jag undrar från vilken graviditetsvecka fostret/barnet har en god chans att klara sig i världen utanför magen?
Någon som har erfarenhet?
Jo, jag undrar från vilken graviditetsvecka fostret/barnet har en god chans att klara sig i världen utanför magen?
Någon som har erfarenhet?
har hört från vecka 25 eller 26...men är icke säker!fast jag vet om barn som klarat sig och fötts i den veckan!
Har ingen erfarenhet själv, men jag har för mig att det är från vecka 26 som de klarar sig utanför livmodern...men visst kan det förekomma komplikationer och sådant.
jag har också hört att vecka 26 är den kritiska gränsen, men den medicinska världen förbättras ju konstant...
Barn som föds i vecka 23+0 kan klara sig. Men det krävs månader av intensivvård.
har hört om barn som klarat sig från v 23 här på östra.
men ju längre barnet får vara kvar desto mer ökar chansen.
min lill föddes i v 28+6
hon har klarat sig bra.
jag har hört v 24 men chansen är väl max femtio procent och med risk för men.
v 28 har ja för mig...
men d verkar ju vara rätt många bud
Jag har stoppat en förlossning i v.29 så jag har läst på lite och pratat med barnläkare osv. Från v.28 har de goda chanser att klara sig men det är ju många som klarar sig bra även tidigare...
Enligt data från Medicinska födelseregistret för åren 1999-2000 överlever i Sverige 42 procent av levande födda barn vid 23 veckor, 62 procent vid 24 veckor och 75 procent vid 25 veckor. Enstaka överlevande barn har rapporterats vid 22 graviditetsveckor. Antalet barn levande födda vid 23-25 graviditetsveckor är litet, färre än 100 per år i hela landet, men deras vård är mycket resurskrävande och deras sjukhusvistelse är lång.
MIN Väninna fick TVILLINGAR i vecka 23+3
Det gick Jättebra!