• Snossan

Milt pastöriserad?

Va 17 menas med det. Har fastnat för Tropicana juice, grape.

Å ser nu när jag lus läser att den är milt pastöriserad. Måste sluta dricka den va?

• Svar på tråden Milt pastöriserad?
  • TorpSara

Nix. Det betyder att den är pastöriserad, och går således utmärkt att dricka. Det finns olika typer av pastörisering, men all pastörisering hettar upp produkten tillräckligt för att ta kål på eventuella bakterier. Men vad gäller juice kan du dricka Brämhults opastöriserade också, det finns inga skadliga bakterier i juice.

• Teskedsmamman

Vanlig pastörisering är upphettat till 70 grader, högpastöriserad till 85 grader... milt pastöriserad är kanske inte upphettad fullt till 70 grader?!

F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • TorpSara

Vid låg/mild pastörisering upphettas livsmedlet till 72-74 grader. Pastöriseringen är ju till för att döda bakterierna, annars kan man ju lika gärna låta bli att pastörisera.

• TorpSara

Nu har jag läst på lite till i mina gamla läroböcker. 72-74 grader gäller vanlig mjölk. Juice och andra fruktprodukter pastöriseras ofta vid 62-65 grader i 30 minuter om de är kylkonserver. Helkonserver i 72 grader i minst 15 minuter.

Men som sagt, det är för hållbareten framförallt. I juice hittar du varken listeria eller toxoplasmos.

• listo

Fruktjuicer behöver inte vara pastöriserade för att vara okej att dricka för gravida. Man värmer ju inte upp apelsiner eller grapefrukt innan man äter dem normalt heller

När det gäller graviditet så är det mejeriprodukter som ska vara pastöriserade för att risken för listeria ska minska.

Svar på tråden Milt pastöriserad?