• Gisma

Storkbett

Vad är storkbett?
    Vet hur de ser ut men inte vad det är.. Har en kompis som påstår att det är när barnmorskan tar ut bebisen vid födseln.. ett fingeravtryck.. Å det vägrar jag tro på, det låter bara för dumt!! Fast vill ha fakta vad det är.

• Svar på tråden Storkbett
  • rajtantajtan

Rött märke p.g.a. ytliga blodkärl va´?

• Teskedsmamman

Storkbett är röda märken i ansiktet och/eller nacken som beror på missbildning i blodkärlen i hunden... eller ytliga blodkärl, båda mina killar har det och den äldste som har mest syns det knappt på längre...

F.d TeaSpoon - Magdis med Totte 0402 och Ian 0510
  • familyfour

Rodnaden orsakas av att det finns många mycket små, tunna och ytliga blodkärl i huden.
    Har själv ett storkbett i pannan som inte växt bort och jag är trettiotre.Kallar det för mitt kastmärke  Men för de allra flesta växer det bort i småbarnsåldern. Båda mina söner har fötts med storkbett och den yngsta hade extremt många: i nacken, i pannan, på ögonlocken, på nästippen och överläppen. Men för honom har det mesta försvunnit...Han är 2½. Dock när han blir arg eller ledsen träder de fram markantare.

• Black

Sk. storkbett är samma sak som hemangiom (eller smultronmärke) fast ytligt och det är INTE en missbildning utan en nybildning av blodkärl som för det mesta brukar växa bort, men en del har kvar dom hela livet. Min son har ett stort hemangiom på näsan och jag har en länk om just det på min sida för den som är intreserad av att läsa.

• Lejlej

min son har ett smultronmärke på bröstkorgen och ett storlbett i nacken.

Antar att båda är hemangion, och jag vet att de är ofarliga, det skiljer på dem dock. smultronmärket är utstående, alltså som ett smultron, och storkbettet är helt slätt, alltså bara färg, ingen skillnad i huden (förutom färgen då)

• Sofie1979

Storkbett har jag och min dotter oxå! Mitt har dock blekts bort med tiden.  Kan säga så mycket som att det är inte som din kompis påstår att det är när barnmorskan tar ut bebisen vid födseln.. ett fingeravtryck för min dotter kom ut via kjesarsnitt

• Maggis Nervis

Adele har ett, det har bleknat, men syns tydligt när hon blir jättearg Jag tycker det är gulligt, det personifierar henne... Hennes pappa har ett på exakt samma ställe, hans har inte bleknat dock.

• Hustomten

Min minsta dotter har ett i ansiktet och ett i nacken.
    Först var det jättestark i ansiktet. Nu har det bleknat men syns tydigare när hon skriker eller när det är kallt ute.
    Hon har sitt i pannan och lite under näsan. Dom sa att det skulle förvinna under första året. Fast det ser inte ut att blekna mer just nu iaf.
    Men å andra sidan är det ju det som är hon. För våran skull får det gärna vara kvar, men för hennes skull så hoppas jag på att det växer bort innan hon kommer in i tonåren....

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ santakaos.blogg.se/ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
  • Ruggugglan

Min dotter har ett "storkbett" i bakhuvudet. Det blir rödare när hon är varm.

Även jag har. Mitt sitter på nedre delen av ryggen men har blekts o syns bara lite.

• Teskedsmamman
    Black: Storkbett är ytliga blodkärl, hemangiom (smultronmärke) är en kärlmissbildning. Storkbetten är släta och "ett" med huden medan smultronmärken mer eller mindre är utstående. Min son har ett hemangiom som är djupt liggande och således bara en bula och har inget smultronmärke på toppen.
  • Teskedsmamman
    Black: Länken du skickade säger precis det som jag skrev. Storkbett och hemangiom är inte samma sak. Här finns det info om både storkbett och hemangiom (smultronmärke): www.tryggabarn.nu/barn/index.asp

Här är en bild på min sons djupt liggande smultronmärke/hemangiom:

• rajtantajtan

Ingen som har storkbett någon annanstans än ansikte, nacke? Min dotter har på handleden & läkarna sade att det var storkbett...fast många andra man talar med blir förvånade & undrar: "kan man ha det där"?

• Black

Teskedsmamman: Nej alltså jag säger inte heller att det är samma sak. Det jag menade med länken vara bara att påpeka att det inte är en sk "missbildning".

• Gisma

Tack för alla svar å länkar. Min lilla kom oxå med snitt, men hon menade på att det var det ändå. Tyckte det lät absurt (å hade rätt, hehe) Ska visa henne länken, vet att hon tror det är så för hennes syster har ett sådant märke. Så det kan ju vara bra för henne att veta att det inte var ngns "fel".

Ha det bra alla
    kram

• Neko

Hm, undrar om det kan vara det som min son har? Sådär 3 veckor efter han föddes så fick han ett litet rött märke på pungen, kanske 3 mm i bredd. Det står inte ut eller så utan ser ut som ett litet födelsemärke typ, fast rött.

Men det ser så litet ut jämfört med alla andra bilder på såna som jag har sett, så det kanske inte är det ändå? Är det någon som vet var man kan se en bild av ett mycket litet sådant?

• Black

Neko: Linus märke började som en pyttepytteliten prick och kom hans första veckor men har sedan gradvis växt fram tills han var ca 6 månader. Han har även ett pyttelitet på vänster arm som inte har vuxit alls.

Svar på tråden Storkbett