• Sigges mamma

Mat till komjölksallergisk ettåring???

Min son är komjölksallergisk, vilket inte har varit några större problem hittills. Nu börjar jag dock tycka det är snårigt att klura ut goda alternativ till honom. Det är ju inga som helst problem att laga middagar utan mjölk, det svåra är mellanmål och frukost. Han äter nämligen allt utom bröd. Så macka med smör går bort. Undrar därför om jag kan ge honom soja-yoghurt, oatley och liknande??? Kan man ge det till en ettåring? Behöver också tips på bra pålägg som kan ersätta ost. Och vad ska han dricka? Bara vatten? Hade varit underbart att få tips från någon med barn i samma situation!

• Svar på tråden Mat till komjölksallergisk ettåring???
  • Kiralves

Mina killar använder oatley produkter...finns även som pannkakassmet, det har de druckit länge nu, sedan vi började med smakportioner vid ca 6 månaders ålder, det var ok sa vår läkare..dock rekomenderade de inte soya för de kan utveckla allergi mot det då de är små som inte går över, bättre att börja med det senare sa det...fråga mig inte varför

• Sofie1979

Pålägg: Leverpastej, kaviar, skinka. Samt de produkter som övriga har skrivit. Du kan göra fruktsallad som mellis om han gillar frukt.

• soldis

Valio har väl inte mjölkfria alternativ, bara laktosfria väl? mitt tips är hederlig havregrynsgröt eventuellt med mosad/delad banan i för att slippa socker. Maizenagröt går också bra med tex havremjölk som väl är kalciumberikad? samt den mjölkfria gröten Sinlac tex som blandas ut med vatten. Även mannagrynsgröt borde gå att laga med havremjölk eller sojamjölk. Jag tror havremjölken är mildare mot små magar men är inte säker. Att koka egen kräm av äpplen tex kanske gillas. Ett annat tips som kanske främst gäller luch/middag är att ersätta mjölk och grädde med kokosmjölk, gott för hela familjen.

• soldis

glömde säga att vår son är laktosintolerant och även jag så därför äter hela familjen laktosfritt men ofta även mjölkfritt.

• Mirakel händer

soldis;

Det stämmer det du säger om valios produkter. När sonen var liten var det helt mjölkfritt. Men nu är det bara mjölksockret han inte tål...

Mjölproteins allergin växte bort... så under några år kunde han äta vanliga produkter. Men det året han blev 9 kom det tillbaka men då var det mjölksockret han inte tålde denna gång.

• Jonasson

Har också en 1_åring med mjölkproteinallergi. Brukar ge honom bananbitar att peta i sig, yosa yoghurt(finns tex på maxi),fruktpuréer, kräm och smörgåsbitar med leverpastej, kalvkorv el skinka. Ofta kastar han smörgåsbitarna på golvet men ibland äter han bra. Samma gjorde han med bananen som han nyss börjat tycka om. Har provat lite olika brödsorter och han tycker bäst om bröd med lite smak i som gott och gräddat lingonbröd, DUo mm. I matlagning använder jag Imat+ lite vatten el havremjölk som alternativ till grädde. Smaksätter m lite flytande fond. Lycka till!

• Jonasson

Soja yoghurt kan du ge. Har fått hjälp av dietist på östra och det ska gå bra enligt henne.

• Andariel

Min mjölkallergiske son dricker havremustvälling till frukost och äter därefter mellan 0,5 och 1 dl av Axa:s havrekuddar. Tror de heter harmonikuddar, är i alla fall som havrefras fast inte så söta. Blir han törstig får han vatten eller måltidsdryck.
    Mellanmål är nästan alltid banan eller någon annan frukt.
    Du kan ge både soyayoghurt och yosa havreyoghurt.

Har du sett mjölkallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m11579045.html

Svar på tråden Mat till komjölksallergisk ettåring???