• Mammatilltretroll

Erfarenhet av att träna på CROSSTRAINER?

Jag avskyr att jogga, att träna på gym och är allmönt dåligt på att ta mig iväg hemifrån för att röra på mig..
    Har förut ögt en motionscykel men tycker att den bara mest tränar benen och att man får så ont i rumpan av den..

Funderar nu på att köpa en Crosstrainer..
    Undrar om någon här brukar träna på en sån? Är dne bra träning för hela kroppen? Bra på att bränna fett?

*~Mejas Mamma~*
  • Svar på tråden Erfarenhet av att träna på CROSSTRAINER?
  • Lilltävan

Är också nyfiken på om crosstrainer är nåt att ha, så jag puffar lite...

Anna , mamma till Isaac
  • TantG

Vad för typ av maskin är det?

*våga vägra smileys*
  • hansu80

Vi had en crosstrainer förut..den sålde vi till svärmor som trampade sönder sin =).
    Vi köpte våran från halens.se

Jag fick ont i ljumskarna av den i början.. men annars var den helt ok för benen framförallt. Visst får väl armarna lite träning också antar jag.

Men, jag föredrar ändå motionscykeln vi har om jag ska vara ärlig.
    Men å andra sidan, frågar man min svärmor så föredrar hon crosstrainern så smaken är väl som baken =)

• idrottaren

hej!

det beror självklart vilken typ av träning man är ute efter.
    Då motionscykeln inte ger någon träning till överkroppen, då överkroppen befinner sig i samma position hela tiden, är en crosstrainer att föredra om man är uteefter att bränna fett.
    det krävs att man rör hela kroppen för att få ett bra resultat samt att hela kroppen skall tränas och röras på om kroppen inte skall bli "skev" och därmed minska skaderisken.

personligen aner jag att en crosstrainer är det bättre alternativet om man som sagt vill bränna fett och bli fastare.
    gå ned i vikt.

är man däremot en person som inte har viktproblem utan som "bara" vill träna ben och rumpa är en motionscykel ett bra alternativ.
    hjärtat får ändå en genomgång, dock tränas inte överkroppen på samma sätt.

överkroppen kan man träna ändå genom andra övningar.

en crosstrainer är en maskin där man står på pedaler och användder sig av stavar som sitter fast i pedalerna.
    vissa har reglerbart motstånd och vissa mäter även kalorier och tid och puls.

det viktigaste med alla typer av konditionsträning är dock att pulsen skall ligga över medel och att det skall vara roligt så att man fortsätter.

lycka till!

• Miss Upsey Daisey

jag brukar stå på en sån på gymet... Superbra!

Det man ska tänka på är att inte använda en sådan om man har problem med knäna.. Det är iallafall vad de sagt på gymet jag går.

lycka till!

Svar på tråden Erfarenhet av att träna på CROSSTRAINER?