• Svamp Bob Fyrkant

Villa alarm!

Vi funderar på att installera ett villa larm från Sector alarm.

Men jag funderar ändå vilka villa larm är bäst?

Vad använder NI för villa larm och vad kostar dom er per månad/år?

Vi fick erbjudande om ett villa larm för 275 kr/mån EV billigare om fler i området också skaffade larm...

...bara 11 veckor kvar!!!
  • Svar på tråden Villa alarm!
  • luffilu

kolla alla villkor för larmet d.v.s vad kostar en utryckning, vad kostar när det fellarmar o.s.v. vi har ett trådlöst hemmalarm som är godkänt, i den finns en uppringare som ringer upp mej på mobilen om något har hänt, jag kan själv välja att ringa någon vän eller själv åka hem för att kolla vad för larm man fick. givetvis går det att ansluta larmet till något vaktbolag. det finns en uppsjö med larm som du kanske har märkt, men kolla runt det lönar sej. det billiga larmet behöver inte betyda att den är billigast eller bäst.

• Svamp Bob Fyrkant

luffilu

enligt hemsidan:

Alla larmsystem från Sector Alarm levereras med en väktartjänst innehållande:

· Installation
    · Fria utryckningar oavsett orsak
    · Trygghetslarm
    · Direktkopplat till
    SOS Alarm
    · 24 timmar fri teknisk support
    · Fri årlig service
    · Självriskreducering upp till 2000 kr / år
    · Livstids garanti
    · Yttre och inre kontroll av bostaden
    · Nyckelservice
    · Säkring av bostaden, t.ex förbomning av krossad ruta.

Så utryckning och fellarmning etc kostar inget utöver månadskostnaden vi skulle betala...
    Själva larmet får vi gratis vid 36 månaders tecknande av deras tjänst...

• Svamp Bob Fyrkant

Inga mer?

Jag kollade lite med securitas och dom tar 1990 kr för larmet och sedan 250 kr i månaden...
    Deras närmsta patrull ligger i Kungälv så det är en bit härifrån (Nödinge)
    Sector Alarms närmsta patrull ligger vid vår ICA på torget (NÄRA)...

• Svamp Bob Fyrkant

äsch! jag var inte färdig!

I deras larm ingår 1 sensor medans det ingår 2 st i sector alarm...
    Vi klarar oss perfekt med 2 sensorer och hade således behövt köpa till en till securitas...
    De kostar 1180 kr så då blir det ju 1980 kr + 1180 kr = 3160 kr..

Sedan betalar man ett abonemang till Aroundio Patrol (securitas),  396 kr/år + månadsavgiften på 258 kr/mån

den abonemangskostnaden slipper man med sector alarm fast å andra sidan är den inte så hög (396 kr/år)...

• luffilu

dom gör inget gratis, dom lever på sådana som dej å mej.
    jag är själv lås och larmkille och jag rekomenderar dej om du nu inte har bestämt dej än, att kolla vidare. trots allt så kostar extra grejjorna som fasen, deckare, magnetkontakt, brandlarm, överfallslarm m.m .dom tar bra betalt för bilen, förbrukningmatrialen och arbetstiden, så de gäller och kolla noga alla villkor, och läsa mellan raderna. de där med var kontoren ligger så spelar de ingen roll egentligen, dom patrullerar mest hela tiden så dom kommer nog fram på utsatt tid, och det bör du också fråga dom...hur lång tid får de ta att åka dit efter det att larmet har gått t.ex.

• Svamp Bob Fyrkant
    luffilu

men säljaren var ju noga med att påpeka att alla utryckningar var helt kostnadsfria och det står även så på hemsidan...
    Om det även står så i kontraktet kan dom väl ändå inte ta betalt för detta?

vad dom lever på med att tecka mig som kund är inte det dom 275 kr / månad jag betalar i månadsavgift?
  • Svamp Bob Fyrkant

Inga som har villa larm??

Hooo hooo........

• luffilu

kollade hemsidan, de verkar bra.

• Svamp Bob Fyrkant

luffilu

Vad bra! Jag vet flera grannar som har tecknat avtal med dom...

Men ingen annan som har villa larm??

• Tuzza

Vi har villalarm, Securitas. Betalar 250/månad ca. Den kostnaden är olika beroende på vad mna har för utrustning, likaså blir installationskostnaden beroende på vilken utrustning man har. Securitas har ingen bindningstid alls och fria utryckningar. För oss har det funkat jättebra!

• Svamp Bob Fyrkant
    Tuzza skrev 2006-09-06 14:24:10 följande:
    Vi har villalarm, Securitas. Betalar 250/månad ca. Den kostnaden är olika beroende på vad mna har för utrustning, likaså blir installationskostnaden beroende på vilken utrustning man har. Securitas har ingen bindningstid alls och fria utryckningar. För oss har det funkat jättebra!

Jag antar att anledningen till att man har bindningstid hos SECTOR alarm är för att larmutrustningen är gratis...

Installationen är gratis och man har också fria utryckningar....

Helgona skrev 2006-09-06 14:27:07 följande:
    www.aroundio.se/Har vi...jättenöjda! Från 258:-/mån står på deras hemsida...jag tror vi bet 280:- kanske CARPE DIEM
    Det är samma som sector alarm
  • mariagbg

Vi har Sectors alarm, har bara haft det några dagar, men har inget att klaga på ännu. Vi fick välja till lite grejer så vi kom upp i den högsta månadskostnaden, men tycker att det är värt det ändå...

/Maria

• jassikan

Vi har också Aroundio. Funkat jättebra hittills, haft det i 3 månader. De ringer snabbt om man tabbar sig, och de har aldrig missat att ringa.

Har bekanta som har Falk (G4S), men de är inte så nöjda.

• Knytets

vi har larm hos g4s(falck)...för det första skötte deras säljare inte det hela så bra.
    Hon sålde oss ett paket med en deckare som inte tillåter husdjur(trots att hon var hemma hos oss och fick ta hänsyn till katterna flera ggr då hon skulle visa våra "säkerhetsmissar".
    Sen när vi skulle få larmet installerat så sa dom att dom skulle instalera larmet mellan 1-3.
    Vilket i själva verket betydde att deras installatör skulle komma nånstanns mellan 1-3.
    Han kom halv 4. Vi fick ett namn på installatören som skulle komma. Pratade med honom när han var försenad. ÄNDÅ kommer det en helt annan installatör o installerar larmet.
    Eftersom dom säger att hela familjen ska vara hemma o gå igenom larmet så fick min kille åka hem tidigare från jobbet. (han jobbar en kvart från hemmet). Han åkte ju då hem till 1...vilket gjorde att vi förlorar ganska mycket pengar pga att vi fick vänta på installatören, och att dom inte sa till oss att dom kunde komma lite när dom kände för det.

Sen var det världens dåligaste och snabbaste genomgång av larmet jag nånsin fått(jobbar som väktare).... o har ganska bra koll på hur olika larm fungerar. När installatören åkte hade både jag o sambon ingen aning om hur larmet fungerade.
    Vi fick ingen handbok på hur själva larmenheten ungerade, utan bara på den stora "huvudenheten".... Vilket ändå inte var spec. bra.

Eftersom falcks grejjer var så känsliga, så fick vi felsignal(pep konstant) när vi dammsög.

Samtidigt så stämde inte vissa andra grejjer som säljaren sa.
    Enligt henne skulle dom sätta upp alla skyltar, och gå igenom med oss vart dom gör sig bäst för att synas...vi fick 8 skyltar i en påse.
    Och när hon knackade på dörren sa jag "nej vi vill inte köpa något", då sa hon "men jag är inte här för att sälja något".... trots detta la hon sen fram ett "erbjudande" där man köper ett larm...så allt började med en lögn.
    Sen tycker jag det är hemskt vilka metider säljarna använder för att sälja på en sitt larm.
    En annan larm-säljare kom hit o sa att inbrottstjuvarna börjar göra inbrott trots att folk är hemma, och gärna nattetid.
    Och g4s-säljaren sa något liknande...
    Frågan är ju bara vad jag ska med deras inbrottslarm till om inbrottstjuvarna tar sig in när jag är hemma, då kan jag knappast ha på larmet.

Hela installationen med "genomgång" av larmet tog väl ca 30 min.
    När föräldrarna fick sitt securitaslarm installerat tog installationen över 1 timme.... och sen var det en genomgång på ca 30 min.... Där vet jag exakt hur larmet fungerar.

Kan säga så här.... på fredag kommer falck och tar tillbaka larmet...var inte ett dugg nöjda med dom. Hela kalaset var oseriöst..jag förväntar mig mer från ett sånt stort företag.

oj va långt det blev.  sorry...

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • jassikan

falcks hette det ja *oops*.

Aroundio skötte allt mycket bra tycker jag, de frågade om ev. husdjur. De ringer innan man hinner räkna till typ 7-8, långsamt.

De kom när de skulle, och satte upp skyltar på vid/intill dörrarna och på garaget. Och dekaler på ung. vartannat fönster och vi har t.o.m. dekaler på takfönstren.
    Både säljare och installatör var mycket trevliga.

Vi fick både en liten manual till huvudenheten och två små snabbmanualer för byte av på- och avslagning, kod etc.
    Installatören gick igenom alla funktioner och jag fick också chans att testa så att jag gjorde rätt. Fick även höra själva larmet. Hela familjen var inte hemma, men det var inte heller något krav.

Vår installation tog några timmar, många detektorer i ett stor hus (160m²). I deras grundpaket ingick en kameradetektor, de bilderna skickas över till larmcentralen så de kan se snabbare om de ska ringa efter polisen också.

Som tur är så har vi inte haft något inbrott än så länge, men det känns tryggare att veta att något övervakar hemmet när man jobbar eller är borta av någon anledning.

Också, väldigt långt

Svar på tråden Villa alarm!