• shaddy

oapstöriserad juice

jag vet ju att man inte ska dricka opastöriserad mjölk, men just nu drack jag en massa juice, Brämhults, och sedan efteråt så läste jag att den är opastöriserad. Hjälp!!!! Någon som vet om det samma gäller juice? Jag trodde att det var bara färsk pressad juice , så den borde väl inte vara farlig????

• Svar på tråden oapstöriserad juice
  • Sanna 30

Jag tror att det bara gäller mjölk. Men jag är inte 100% säker. Har inte tänkt på att det finns annat opastöriserat. Vill verkligen också veta.

• Piffi

Nu vill jag inte skrämmas, men det var folk som dog i USA för ett tag sedan för att de drack opastöriserad juice. Det hade kommit rådjursskit med i juicen.
    De hade säkert maximal otur, men när man vet att det har hänt smakar det inte lika gott längre.

• Princess Leia

Det gäller all livsmedel.. Även juice. Ost, mejeriprodukter osv. Jag tror dock inte att det är någon fara vid engångshändelser. MVH

• smr

tycker det låter lite konstigt om man inte skulle få dricka den då kan man ju inte äta apelsiner m.m.

• kristinah

Opastöriserade MJÖLK-produkter är det ju som man ska akta sig för....inte juicer...Smr...håller med..annars skulle man ju inte kunna äta frukt heller eller någonting som inte är uppvärmt först...
    MJÖLKPRODUKTER!!!!!
    Blir lite matt av denna hysteri kring livsmedel....man är ju så himla lättskrämd som gravid...tycker att det är viktigt att man inte spär på rädslan i onödan

• shaddy

tack för alla svar...ja man blir lite tveksam, har också hört att det gäller alla opastöriserade livsmedel, men samtidigt så undrar man varför inte denna juicen, för den är ju bara färska juicer utan tillsatser, då borde man ju inte kunna äta jordgubbar eller apelsiner heller ( som denna juicen var) Håller helt med att man ska inte spä på i onödan, för som ni sa, man är redan orolig för allt!

• Coz

Då jag var gravid med Oscar kom denan fråga upp i en tråd.
    Finns trådar om du söker inlägg brämhult.

Jag mejlade då Brämhults och frågade.
    detta svar fick jag.

Svar från Stina Fahleson Säljsupport Brämhults juice AB!

Vår juice innehåller precis samma ämnen som färsk frukt. Eftersom vi inte tillsätter något och ej heller pastöriserar vår juice är det som att äta färsk frukt när du dricker Brämhults juicer. Pastöriseringen gör ju att vissa bakterier i frukten försvinner, men det tar samtidigt bort en del av smaken och vitamininnehållet. Vi ser hellre att juicen får vara helt naturlig, bara ren frukt utan påverkan från tillsatser eller behandlingar.
    det finns dock ett ämne i äppeljuice som kan vara skadligtom den ej pastöriseras,därför har vi valt att ännu inte ha äppeljuice i vårt sortiment. Den dagen vi vet hur detta ämne kan oskadliggöras kan även äpple bli endel av vårt utbud. Om du inte är orolig för att äta färsk frukt, behöver du ej heller oroa dig för att dricka Brämhults juice!

• Linda1976

Det gäller INTE juice!!! Det är ju samma som om du skulle pressa några apelsiner hemma och dricka upp (på samma sätt är ju Brämhults gjord). Du kan lugnt klunka på, joag LOOOOVAR dig! Leia är fel ute denna gången! F ö är Brämhults den mumisgaste juicen ever, och värd närmare 20:- literna tycker jag (även om det är en annan disk.)

• shaddy

Nu känns det ännu bättre. tack!!!! Visst är den juicen god! Verkligen värd varje krona!

• Coz

Ingen orsak! Kul att kunna vara till hjälp!
    Ha det gott!

• Linda1976

Och nu finns det ju äppeljuice också såg jag på MAxi igår!

• Princess Leia

Visst köp Brämhults juice ni bara, jag håller mig till PAGO.... Så det så!

• mittliv

pressa apelsiner!!!!!!!!!
    OTROLIGT nyttigt!!
    dricker själv varje morgon o mår jätte bra av det,,,, då får du ju även i dig all frukt-kött!!!!
    :)

• Sanna 30

Willys (!) apelsinjuice är, tro det eller ej, det närmsta man kan komma smaken av färska nypressade apelsiner, av de juicer som jag har provat i alla fall.

• Linda1976

Brämhults är ju färskpressade apelsiner direkt ner i flaskan, lättare än att stå och slabba själv i köket... Tropicana är också ok, men Brämhults slår allt tycker jag...

• Mamba

Jag drack massa Brämhults i börjabn av graviditetn då det tog bort mitt illamående! mums, underbar juice!

• Cinnamon

på SLV´s hemsida står det ju uttryckligen opatöriserad mjölk...Skulle det gälla alla typer av livsmedel skulle det nog stå det va?

Svar på tråden oapstöriserad juice