• ängeln83

Hund som vägrar gå ner i trappan?

Vi bor i ett 1 ½ plans hus, har bott här sen i juli.
    Första dagen vi fick huset så sprang hon i varenda vrå, mest av nyfikenhet.
    Sen dess vägrar hon gå ner i trappan.

Vi har nog testat med det mesta, lockad henne med godis på varenda trappsteg, men hon vill verkligen inte gå ner.

Vi har burit ner henne, och då har hon svansen lååångt mellan benen, men när hon väl är nere så är det ingenting.

Så, hur ska man göra för att få henne att gå i trappan?

• Svar på tråden Hund som vägrar gå ner i trappan?
  • LillaStollan

Hur gammal är hon? Jag tror hon vänjer sig. Beröm och godis tror jag är rätt metod om ni öht ska träna annars tror jag det ger sig.

• isisisis

Förmodligen har hon blivit rädd nån gång! Kanske ramlat!
    Kan ni klä den med matta kanske?

• Multivitamin

låter som att något måste hänt med henne.. är detta en valp som ska bli en stor hund så tycker ja verkligen inte att ni ska bära henne, ni skapar bara själva ett problem av det..

låt henne bara vara så kommer hunden ta mod till sej och gå upp/ner

• giz den allsmäktige

dels så låter hon valp.......
    hundar har svårare å gå nerför än uppför och har ni kanske en trapp som inte är snickrad hel hmmm ni vet en sån med hål under varje steg typ (orkar inte tänka i dag )
    dessutom så om hon blir tillräckligt nyfiken så kommer hon ner tids nog.

• ängeln83

Hon är 17 månader.
    Hon är totalt orädd för allt annars.

Hon har aldrig haft några problem med att gå i trappor annars.

Har också funderat på att klä trappan, om det skulle hjälpa.

Någon sa till mej att det kan bero på att det är en "öppen" trappa, att man ser mellan trappstegen.

• ängeln83

Vi har ju ändå bott här i över 2 månader nu, och vi har verkligen lockat henne med allt, inte ens när hennes hund bästis sprang ner så kom hon, då satt hon vid översta trappsteget o gnydde.

• ängeln83

multivitamin

jo, men eftersom vi haft henne sen hon var valp så är jag 100 % säker på att hon inte gjort sej illa i nån trappa innan eller liknande.

• ängeln83

Bör tillägga att hon är en amstaff, och dom är ju inte direkt kända för att vara fega.

• giz den allsmäktige

rasen spelar inte så stor roll...... låt henne sitta där uppe och nonchalera henne så kommer hon försöka traska ner själv när nyfikenheten tar över å hon ser att ingen kommer å leker hiss.

• Birgitta2

Öppna trappor är jätteskrämmande för hundar. Min fd vovve vägrade. Han var en oerhört dominant rotweiler/S.t bernhard. Inte rädd för någonting. Men öppna trappor var det läskigaste som fanns. Då blev han liten, pytteliten, och försökte stegra sig som en häst om man försökte få upp honom. Eftersom han vägde 65 kg så fanns ju heller inte möjligheten att bära honom.

Svar på tråden Hund som vägrar gå ner i trappan?