• Anonym (korkad)

Töja ut sig själv innan förlossning?

Ja fy, jag skäms över min hemska och jättedumma fråga. Men jag är väldigt rädd för förlossningen, och undrar om det är möjligt att töja ut sig själv så att man blir lite större och förlossningen går lite smidigare. Eller är det bara idiotiskt?

• Svar på tråden Töja ut sig själv innan förlossning?
  • isasdream

japp,, ganska idiotiskt

man öppnar sig ju under förlossningens första skede.

man kan inte töjja ut sig i förebyggande syfte

• Samantha

bara idiotiskt... hur gör man för att töjja sig själv?

• Hey Princess

Tycker det låter idiotiskt!
    Skulle väl i så fall bara påverka minimalt så det besväret kan du nog vara utan!

• Bigfoot

Det finns ju massageoljor för det ändamålet, tex från Weleda, för att förhindra att man spricker, men det är ju bara utvärtes, jag tror inte det går att mjuka upp vävnaderna inutiFundersam

/Biggis - mamma och monster
  • Anonym (mus-vis)

Jag läste om en teknik som går ut på att din partner(!) hjälper töja slidan med sin hand/fingrar typ! hu!

Varför då liksom? Det skulle visst påbörjas väldigt tidigt i graviditeten också.

Under förlossningen och under graviditeten ändras ju slidans struktur naturligt i alla fall!

Så det är ju onödigt att hålla på och joxa med detta!

• JejDii

om du lär dig t ex avslappning så gör du det lättare för livmodern under öppningsskedet. Helt dum tycker i alla fall inte jag att din fråga är. Det finns rätt mycket man kan göra för att förbereda sig inför förlossningen. Kanske inte just att töja sig då Skrattande Prata med din barnmorska

• ullis36

Hej!! Eftersom du e nervös och spänd inför förlossningen så blir det inte bättre för att du spänner dig för då tar det längre tid och det gör mer ont. Pröva att promenera lite varje dag och bygg upp muskler runt bäckenet och när du lägger dig på kvällen så lyssna på lugn musik ock lär dig att andas rätt och slappna av. Du behöver inte vara rädd för du har fullt stöd hos barnmorskan och din partner hela tiden. Tänk positivt hela tiden. Lycka till. Ullis36.

• Anonym

Nej, det går inte. Du kan ju alltid försöka att smörja "utsidan" med olja men åsikterna är väldig olika om det gör någon nytta. Den största öppningspåfrestningen sker för övrigt i livmodermunnen och inte i slidan, och är alltså helt omöjlig att förbereda.
    Sedan är ju knipövningar och avslappningsövningar aldrig fel.

• MariaViktor

hehe det är ju inte det som är det värsta tyckte jag i alla fall. Öppningsvärkarna var ett rent helvete!

• Anonym (flickan)

Tycker inte alls att frågan är idiotisk, den är befogad. Många oroar sig för förlossningen, och är beredda att prova på olika saker, så späd inte på någons oro genom att säga att någon är idiotisk. TS kommer ju aldrig våga fråga något annan framöver.

Svar på tråden Töja ut sig själv innan förlossning?