• karlon

Såriga bröstvårtor som ALDRIG läker!!!

Jag har haft problem med mjölkstockning och nu inflammation i brösten, men har fått behandling så det börjar bli bättre, men såren på bröstvårtorna vill inte ge med sig.
    Har haft såren i snart 2 veckor. Det är ganska djupa sprickor som varar och blöder. Jag har pumpat ur brösten i 1 v. för att låta dem få en chans att läka, och för att jag inte stod ut med smärtan tillslut. Jag går utan bh så ofta jag kan och smörjer med bröstmjölk samt bröstvårtkräm från apoteket, .

Varför läker de aldrig, jag vill så gärna kunna amma normalt!!!

Finns det någon annan salva som fungerar? Någon som har något tips?

• Svar på tråden Såriga bröstvårtor som ALDRIG läker!!!
  • Birgitta2

Hmmm... är det inte bättre med behå? När du går utan bh så skaver bröstvårtorna mot t-shirten/blusen/tröjan. Åtminstone känner jag det så. Läkande salvor som Helosan, hjälper inte de? Usch din stackare.

• Nyfiken gul

det är inte svamp du fått då??

Låt barnmorskan på bvc titta på brösten... det kan vara svamp... o då behöver du annan hjälp för att dom ska läka...

• EveLiten86

Säger som Nyfiken Gul, kolla upp om du fått svamp. Då läker inte alltid såren utan behandling.

• karlon

Jag var på akuten i tisdags natt och då skulle de kolla bl a svamp och höra av sig om det var något, men jag har inte hört nåt så det borde inte vara svamp.

Kan man smörja in med helosan, tänkte om det är skadligt för barnet?

• Birgitta2
    karlon skrev 2006-09-02 13:31:37 följande:
    Jag var på akuten i tisdags natt och då skulle de kolla bl a svamp och höra av sig om det var något, men jag har inte hört nåt så det borde inte vara svamp.Kan man smörja in med helosan, tänkte om det är skadligt för barnet?
    Smörj in efter amningen så hinner det gå in ordentligt till nästa gång. Men faktum är att det inte skall vara några skadliga ingredienser så vitt jag vet.
  • dison

karlon: har du träffat någon hudläkare? Jag hade mycket problem med mina bröstvårtor, varken de på BVC eller gynläkarna på amningsmottagningen visste vad det var, men till slut när jag fick komma till hudläkaren så visade det sig att jag hade fått kontakteksem. Fast då var det mer som sekret som kom ur hela vårtgården och så kliade det. Fast detta inträffade när dottern var 3-4 månader.

Första veckorna efter förlossningen hade jag såriga bröst med infektion, och barnläkaren rekommenderade tillägg för att avlasta brösten, vilket fungerade bra för oss. När brösten sedan hade läkt kunde jag amma fullt igen. Man kan ha de flesta salvor på brösten, det är bara att torka rent brösten innan amning, sade farmaceuten på Apoteket. Jag fick både svampsalva, antibiotikasalva och cortisonsalva.

• Mirksu

Jag hade också ett sår på ena bröstvårtan som aldrig läkte. Då fick jag metylrosaanilin från BVC och efter 2 v var såret äntligen borta! Så det kan vara ett tips för dig.

• Hallonpaj

Det låter som att du har en svamp eller bakterieinfektioon som behöver behandlas.

• Nemone

Måste tipsa om snäckor!
    Jag fick såriga bröstvårtor och detta hjälpte snabbt!

text från mimindus hemsida;

Amningsnäckor - natursnäckor
    I början av amningen kan bröstvårtorna bli ömma och såriga. Man kan få sprickor och blåsor som gör ont. Bröstvårtorna ar inte vana vid att barnet suger många gånger per dygn. Det allra viktigaste för att undvika såriga bröstvårtor är rätt läge vid bröstet och rätt tag, men ändå råkar många ut för såriga bröstvårtor. Här hittar du råd från Amningshjälpen En sida med svar på det mesta om amning. Bl a om såriga bröstvårtor.

Amningssnäckorna läker sår och sprickor enligt våtmetoden. Inuti amningssnäckorna bildas ett välgörande microklimat som gör att bröstvårtorna läker bra. De blir uppmjukade och fuktade av bröstmjölk (som innehåller bakteriedödande lactorferrin) och genom att vårtorna är fuktiga behöver såren inte spricka upp varje gång barnet ammas. Snäckorna har slipade kanter. Det är viktigt att bröstvårtorna efter amnings först får lufttorka innan snäckorna används.

Naturliga skålsnäckor (Patella Vulgata) har använts
    av norska och danska ammande mödrar i tusentals
    år för att skydda ömmande och såriga bröstvårtor. Snäckorna handplockas i de rena vattnen norr om Lofoten i norra Norge.

http://www.minimundus.se/valkommen.htm  kolla på ; till mamma & övrig amning

Blott de tama fåglarna har en längtan. De vilda flyger.
  • guldklimp

jag har under mina 2 veckor som nybliven mamma haft allt det du har. Jag har testat snäckor, vila, pumpa ut, fått hjälp med hennes grepp m.m.

inget hjälpte.. blev bara värre och värre.
    Nu i torsdag for jag och akutköpte amningsnappar! Hade då så ont så att det gick bara inte att amma mera. Testade dom.. och det gjorde ont, men inte olidligt.. det gör mest ont i några sekunder, sen går det rätt bra. Det bästa är ju att bröstvårtorna hinner läka istället för att bli tvärt om.

Lycka till! :)
    amningsnappar finns på apoteket.

• 1980 längtar

Jag hade såriga bröst i 3 månader!! Snacka om blod svett och tårar varje amning jag har testat allt som gick att testa!! Min räddning var potatismjöl och vissa nätter sova med en potatis på bröstet!! Man gör ett hål i en halv potatis och sätter den på bröstvårtan!! Sen började jag pumpa innan varje amning, då blev vårtan större och Alvina fick rätt tag på en gång och såret trasades inte upp varje gång!!!

Salvor i all ära, men de gamla goda recepten verkar hjälpa!! Det enda jag inte testade var citron, för jag ville inte ha mera smärta än innan!!

Hör av dig om du vill ha mera tips!!

• qaz

tänker också på om det kan vara svamp.saft av hemgjord lingon sylt eller wichy vatten kan man prova då.annars finns hjälp på bvc att få om det är det.vissa har ont länge i brösten.där man haft sår och sprickor blir huden hårdare och håller fint sen,men det är en klen tröst nu.

Svar på tråden Såriga bröstvårtor som ALDRIG läker!!!