• 3 hjärtan

Hur länge använder ni månadslinser?

Det heter ju månadslinser..

SÅ.. öppnar ni en förpackning med linser och kastar dom efter 30 dagar? oavsett om dom är använda 5 eller 30 dagar?
    eller, ser ni till att dom blir använda i 30 dagar, även om de varit öppnade i 60 dagar??

Hur farligt anser ni att det är att använda linser längre tid än det står på? Är det farligt att använda linser som i ex. 2?

Har hört olika, så fram med era åsikter och erfarenheter med linser.

• Svar på tråden Hur länge använder ni månadslinser?
  • Nyfiken gul

jag jobbar med hästar i ett stort stall och har stor påverkan på mina ögon dagligen med damm från hö, ensilage, torv och övrig häst-föda... jag är därför oerhört noga att byta linserna när jag ska...

när mina ögon klibbar igen och börjar klia byter jag linser oavsett om jag använd dom i tre veckor eller 35 dagar...

Min optiker säger att man kan öppna linser o lägga dom i en linsburk och ha dom där i 30 dagar UTAN att öppna dom och sen kan dom användas precis som vanligt i 30 dagar...
    Jag har själv aldrig provat men fick tipset om man tex tar med sig extra linser på resor o dyligt - att man kan spara öppnade linser fast man bara använt dom någon gång...

• 3 hjärtan

okej =) det var precis det jag undrade. men hur är det om man använder dom 5 dagar, låter dom ligga 10, använder dom 15 dagar osv.. hur är det då? gäller samma grej då?

• Lady Lovelocks

Det har jag också undrat över flera gånger!

Jag brukar bara ha mina i drygt en månad, oavett hur många dagar dom de facto använts.
    För säkerhetens skull.

Har också undrat över om man behöver ta upp och tvätta dom nån gång emellan om man inte använder dom på typ 2 veckor, eller om dom bara kan ligga kvar i samma vätska.

• skoog123

Jag har numera bytt till linser som jag har dag och natt i en månads tid.Ibland har jag de längre och iblans kortare.
    Det beror oftast på om jag varit förkyld eller liknande.

• Hannish

Jag använder inte liner lite periodvis. När jag har dem mer eller mindre varje dag byter jag ungefär en gågn i månade, brukar nog gå ett par dar extra. När jag bara har dem iblan sparar jag dem längre en 30 dagar. Men jag är väldigt noggran med att rengöra dem då!

• gutegirl

Min optiker sa att med månadslinser så gäller det from den dag man öppnar förpackningen, oavsett om man bara använder dem ibland. Detta eftersom linserna exponeras för luft och partiklar och allt vad det är. Jag bytte till endagslinser istället, eftersom jag inte använde det varje dag. Då räcker en månads förbrukning i ca tre månader istället.

Svar på tråden Hur länge använder ni månadslinser?