• Camilllla

Sänkt arbetstid och sedan sjukskriven?

Undrar om någon vet hur det går till eller om jag måste ringa till fk (en gång till..!)?

Jag jobbar nu 38 h/v och funderar på attt gå ner till 30 h/v. Har fått bekräftat fån fk att jag ändå kommer få fp baserat på det jag jobbar nu och har jobbat senaste 10 månaderna.

MEN om jag blir sjukskriven nån gång under det som är kvar av graviditeten (är bara i vecka 17 än) vad kommer då sjukpenninge baseras på? Blir det bara på de 30 timmarna jag jobbar just då, alltså 80% av min 30-timamrs lön, eller blir även det baserat på min tidigare 38-timmars lön?

Då jag inte orkar med att jobba som jag gör nu har jag varit beredd att gå ner till 30 h på egen bekostnad, men en eventuell sjukskrivning skulle ju leda till jättelite pengar isf...

• Svar på tråden Sänkt arbetstid och sedan sjukskriven?
  • jezz1978

Jag skulle aldrig våga gå ner i arb.tid när jag snart ska få fp. Hade nog inte litat (även fast de sagt det per telefon, om du nu inte fått skriftligt förståss)på att dom skulle ge mig fp motsvarande 38 tim istället för 30 eftersom det inte är så det funkar i vanliga fall.
    Hade nog satsat på att jobba 38tim så länge jag stod ut och sen försöka bli sjukskriven.
    Om du skulle gå ner i arb.tid o sen bli sjukskriven _tror_ jag inte att du får ut mer än vad du i dagsläget då faktiskt jobbar.

• Camilllla

Det står även i broschyren som man får från fk, och på deras hemsida:

"När du inte längre har arbetsinkomst gäller som huvudregel att tidigare fastställd SGI slutar gälla. I vissa situationer finns ändå möjlighet att behålla SGI:n trots att du inte arbetar. Det gäller bland annat när du:

* du är gravid och avbryter/minskar förvärvsarbete inom sex månader före beräknad förlossning.

I sådana situationer kan SGI fastställas på den inkomst som var aktuell före arbetsavbrottet"

Därför ringde jag och har pratar både med kundtänst på fk och en handläggare här i länet för att få det säkerställt.. Så jag hoppas ju att det är så..

• jezz1978

Ok det visste inte men det låter ju bra. Gäller verkligen att vara påläst...
    Hoppas det löser sig för dig med sjukpenningen oxå :)

• Camilllla

Ja det är bara att hoppas att det är så men man törs aldrig vara riktigt säker på nåt med försäkringskassan..!

• isa275

Jag hörde också med försäkringskassan och tydligen kan jag gå ned i arbetstid hur mycket som helst, t om va tjänstledig om jag vill, om det är 6 månader eller mindre kvar till beräknad födseldatum. Alltså utan att SGI kommer att påverkas. Jag "måste" också gå ned i arbetstid, orkar inte jobba så mycket längre.

• FruCissy

Du får det samma i sjukpenning som dom har räknat ut till FP.

I dag er første dagen i resten av ditt liv.
  • igc

Kolla med fk vad gäller för om du går ned i arb.tid och sedan blir sjukskriven så borde du få sjukpenning på din lägre arb.tid...tyvärr. Har precis haft samma funderingar eftersom jag nu är sjukskriven pga upprepade mf under förhoppningsvis första 12 veckorna om allt går vägen. Men pga psykisk stress med alla mf så hade jag tänkt gå ned i arb.tid nu i höst ändå. Då skulle jag bara fått sjukpeng på min deltid. Men eftersom jag aldrig "hann" gå ned i tid så har vi skjutit upp det hela tills efter min sjukskrivning. Är det då mindre än 6 mån kvar tills BF så tänker jag som du gå ned i tid självmant så att säga. Ursäkta om det blev långt....Kram IGC

• Camilllla

Har nu hört från FK att om man går ner i tid sista 6 mån innan BF så gäller tidigare lön för både sjukskrivning och föräldrapenning. Så lite hopp finns det ändå för oss slitna gravida hos FK verkar det som! Svårare att få en sjukskrivning att gå igenom över huvudtaget ju...

Svar på tråden Sänkt arbetstid och sedan sjukskriven?