• Allegra

80-tals tråd

Nu tänkte jag starta en 80-tals tråd för oss som var med under denna era.

Musik?
    Depeche Mode, The Cure, U2, Duran Duran, Sisters of Mercy, The Smiths.

Tv program?
    Peters popshow, Smash, Bagen, Toffelhjältarna och Solstollarna. Fräcka fredag , Live Aid, The Tube (Jools Holland),

Kläder?
    Tidigt 80-tal? Träningsoverall i pastell, Stan Smith (gummidojjor)
    Sent 80-tal? Svarta jeans, blommiga skjortor, svart skinnjacka (knuttejacka). Dr Martens. Höga Converse. Väst (pappas kostym väst, svart eller kristrecksrandig).

Acesoarer/prylar:
    Tidigt 80-tal? Neonfrägade avklippta vantar, Salomon ryggsäck, Game & Watch, Cykel med bockstyre, Neonfärgat band till solbrillorna, plast örhängen i pastell färger med clips. POP klocka från Swatch (tror det stavas så)
    Sent 80-tal? silversmycken,

Parfymer?
    Dam? Musk by Alyssa & Ashley, Anaïs Anaïs, Lou Lou, United colurs of Benetton (vill minnas att jag älskade denna )
    Herr? Van Gills, Kourus, Davidoff, Lagerfeldt (den gråa), Björn Borg 6-0(den som flaskan såg ut som en tennisboll)

Klubbar/barer?
    Kan bara svara för GBG
    Göteborg?
    Draupner, Valvet, Banana Boat, Errols, Bacchus, Grottan.

Nån som minns nåt annat

• Svar på tråden 80-tals tråd
  • Allegra

Ingen som var med? *puffar*

• Trumman

Kläder:Balltröjor, Mintgrönt, självlysande, knickers, puffärmar, stentvättade jeans

Musik: Carola, Herrey´s, Gyllene Tider, The Pink´s, Howard Jones, Nik Kershall, Frankie goes to Hollywood, Trance dance, alphaville, Nasa, oj, kan räkna upp hur mkr som helst ju!

Parfym: Dateparfym...

Tidningar: Starlet!!!

Tv program: Jacobs stega, Tutti Frutti, Nöjesmaskinen, Nöjesmassakern

Radioprogram: Track´s, Lördagsbiten, Rakt över disc,

• Lossan

80-talet får mig att tänka på all underbar HÅRDROCK och rock som gjordes då. Det kallar jag för MUSIK!

• annca

Ahhhh!

Musik: DepesheMode, Alphaville, Kraftwerk, Indochine, Thompson Twins, Erasure, Howard Jones, Yazoo!, Cure, Shanghai mfl mm osv (presenterade ett 80-talsmusikprogram på RadioRyd sisådär 96-97)

Kläder: grå klockad kjol, jeansjacka, svart kjol med vita stora prickar, gul kavaj med jätteaxelvaddar, pumps i alla tänkbara (och otänkbara) färger.
    Och vita tubsockor. Benvärmare.

Acessoarer: massor av tunna silverarmringar, halsband med stora plastkulor och matchande plastclips, jeansskjortebrosch, ärmupphållare, breda resårskärp, plastsolglasögon med senilsnöre.

Smink: grönt läppstift som ändrade färg till neonrosa på läpparna. Massor av rouge. Kolsvart eller knallblå kajal. Massor av hårspray i det både permanetande och slingblekta håret...

Högstadiet: Utedisco i ParkenZoo med början på Valborg...
    Gymnasiet: disco på Skylight, inspark i sportallen

-88: Att få börja övningsköra. Soarén vs analysen

• Nyfiken gul

Mitt livs Novell som tidning samt Starlet. Även gamla godingen OKEJ innan den blev en rippoff på Veckorevyn...

Tuggade tuggumina: SHAKE, Jenka och HubbaBubba

Stora plastsmycken i knalliga färger, pumps som matchade smyckena.

Tangatrosor för de lite äldre flickorna.

Alla hade färgade ADIDAS-väskor i "fuskskinn". Man var klart ballast om man hade en i svart eller lila.

Man permanentade håret, det var varje flickas dröm att få permanenta sitt hår och skaffa "pudelfrilla". Helst skulle man även ha en stor gigantisk rosett i håret.

Blå ögonskugga och knallrosa läppstift.

Benvärmare, tights och body samt sockeplast var den obligatoriska gymnastikklädseln.

Jeansen gick upp under armarna och var tajta hela vägen och hade benslut man nästan fick kränga sig på.

Knytblusar

Killar bar tights

Man skulle ha klatchiga färger i skidbacken, att åka skidor blev en fluga och modeindustrin jublade över att äntligen få rita jackor och byxor till vanligt folk.

Moonboots föddes

Slutet av 80-talet kom skinnslipsen som skulle matchas med jeansskjorta, jeans, tubsockor och loafers.

Alla bar tubsockor

Kinaskor och sockeplast kom

Volanger på allt och spetsar på allt

Rosa gardiner och virkade överkast

Stora sirliga barnvagnar i pastellfärger, fuskskinnet "skie /skye" (osäker på stavning) kom

Dallas och Falcon Crest slogs om tittarna. Seriena gick på varsin kanal. SVT1 och SVT2.

Mönstrade kläder kom och skulle matchas, tigerrandiga tights skulle matchas med tigerrandig storskjorta och knäppas i midjan med ett gigantiskt "korsettbälte" i elastiskt band med hyskor o hakar.

• annca

PS. I mitt bildgalleri finns alla mina små skolkort. Syns nog rätt tydligt vilka som är tagna på 80-talet!

• Allegra

*myser*
    Nyfiken gul och Trumman
    Starlet var ju bara sååå bra.
    Annca
    Shanghai hade jag glömt. Vet att jag såg dom på Liseberg 84(tror jag) coh fick en kram av flickidolen (han med bruna ögon, kommer inte ihåg hans namn) att jag inte svimmade av lycka
    Lossan
    Även om jag var synthare så gillade jag att lyssna på Motorhead och Kiss fast jag gjorde det i smyg förstås.
    Def Leppard gjorde en grymt bra platta i slutet på 80 talet som jag har mååånga goa minnen till.
    Kommer ni ihåg bråken på OKEJs insändar sida mellan synthare och hårdrockare ja jösses vilka inlägg.
    Men kommer ni ihåg Ivan Boring? Hårdrockaren som åt korv i pausen på den råa hårdrockskonserten och som framförde sina sketcher med en jättetöntig röst och som artikulerade mycket tydligt.
    Nyfiken gul
    Dallas var en favorit jag minns första avsnittet och hur det började Pam och Bobby är på väg hem till Suffolk (visst hette farmen så??) för att presentera Pam sin nyblivna fru. Eller serien där minst en drink kastades i någons ansikte per avsnitt.

• Gummango

Haha!!! Kan inte göra nåt annat än att skratta när ni "kastar" mej tillbaka till tonåren!!!! Jippie!!! (Vad jag är glad att ha passerat tonåren...)

• Shoujo

Jag är född 85 och tänker inte vara dryg och skriva "rosa plyschoverall" o grejjer under mode, däremot tänkte jag berätta om min mor

Det finns en sån härlig bild på henne, när hon har hämtat sig efter förlossningen och ska "piffa till" sig igen med nyinköpta kläder och sådär. Hon har röd och svartrandiga tights och såna där stora örhängen som matchar dem. En svart klänning till det här och jag tror t.o.m en matchande handväska!
    Det är så sött

Svar på tråden 80-tals tråd