• mariahM

HJÄLP!! Va är detta för Djur/Inseket??

konstigt djur liknar kolobri när den far om kring, med döskalle liknande stjärt, och en snabel där fram som vi såg flera gånger suga nektar från min mammas flox på landet.. den är ungefär 5 cm?
    Jätte konstig...
    Nån som vet??
    Gå in i mitt album, spara kortet och förstora "monstret" så kanske ni vet va det är!
    tack på förhand

• Svar på tråden HJÄLP!! Va är detta för Djur/Inseket??
  • Rigor

Hallå!
    Den där skumma varelsen har varit hos oss oxå! Både på landet och i stan och varken jag eller min mamma som fyllt 72 år har nånsin sett en sån tidigare! Nån som vet vad det är för insekt?

• Rigor

Korpan;
    Tror inte att det är en sån. Den där länken visade en fjärilsliknande "snabel-fri" insekt...

• mariahM

den liknar mer den som vera79 menade!! ska kolla mer på den..!!
    helt otrolig, stjärten ser verkligen ut som en döskalle och den låter enormt när den flyger förbi!!

• Rigor

Den "landar" inte heller när den suger nektar, den fladdrar vilt med vingarna under tiden...

• Korpan

heh! det enda man kan säga är väl att det förmodligen rör sig om någon typ av svärmare.
    Svårt att se så länge man inte kan se själva djuret.
    Håller dock med om att det liknar dagsvärmaren!

• mariahM

jo det är en Större dagsvärmare som vi har sett! Vi frågade flera som va i närheten som också såg denna varelse, och det va ingen som sett nåt!
    Men nu vet vi
    Tack för alla svar som kom oväntat snabbt med tanke på kl!

• vera79

Fantastisk, jag vill med se en sådan i verkligheten

• Evan83

har stått mkt om sånna svärmare i tidningen här, många har skrivit in o trott att detv a en kolibri, men det är tydligen nån sorts svärmare som det är ovanligt många av i år!

Svar på tråden HJÄLP!! Va är detta för Djur/Inseket??