• Andreas tjej

Är det OK med vin i maten?

Noll alkohol under graviditeten harnjag fått lära mig men är det OK med vin i maten?

Typ rödvinssås, vitt vin i risotton etc

• Svar på tråden Är det OK med vin i maten?
  • Saga å Filippa

Alkohol dunstar vid upphettning. Men OM du är orolig, så kan man alltid köpa matlagningsvin, finns både rött och vitt.

• Andreas tjej

Men ALL alkohol dunstar ju inte, det var därför jag frågade.

Matlagningsvin blir inte lika gott. Tyvärr.

• Saga å Filippa

Men det är ju trots allt inga mängder vin man häller i varken sås eller risotto. 1 dl kanske? Och det delat på antal personer som äter, samt att det knappt finns någon alkohol kvar att prata om? Ät du.

• Svamp Bob Fyrkant

Andreas tjej

vin i maten är okej då alkoholen dunstar bort när du kokar...vill du vara säker på att all alkohol är borta kokar du bara lite längre!

...bara 11 veckor kvar!!!
  • Andreas tjej

Jag tror att ni har fel. All alkohol försvinner inte.

• Lola Jämtland
    Andreas tjej skrev 2006-09-03 08:37:31 följande:
    Kokar man den tillräckligt länge så gör den det.
    //Livet går inte i repris
  • Mälaröbo

andreas tjej: Varför frågar du då???
    Alkohol i mat är ok! Fråga ett proffs om du inte tror oss!!

• listo

Alkoholen dunstar, och även om det blir kvar en försvinnande liten andel i maten så får man ju tänka på att man använder en förhållandevis liten mängd vin till en maträtt. Utslaget per portion och med hänsyn taget till avdunstningen så kan man nog enkelt konstatera att det är helt ofarligt att använda vin i matlagningen.

• Saga å Filippa

Varför fråga, om du tror att vi har fel ?

• Lola Jämtland
    Saga å Filippa skrev 2006-09-03 08:42:03 följande:
    Varför fråga, om du tror att vi har fel ?
    Funderade över det jag oxå....
    //Livet går inte i repris
  • Svamp Bob Fyrkant
    Andreas tjej skrev 2006-09-03 08:37:31 följande:
    Okej du får tro vad du vill. Jag tror inte, utan vet att alkoholen försvinner när du kokar maten och kokar du tillräckligt länge ja då försvinner all. Kanske inte exakt allt till exakt 100% men den ytterst pyttelilla delen som ev. kanske blir kvar är så försvinnande liten att jag inte skulle oroa mig för den, då är det mer alkohol i filmjölk och läsk!
    ...bara 11 veckor kvar!!!
  • TorpSara

Etanol förångas vid temperaturer över 78 grader. Sen behöver man en viss tid för att förånga all alkohol beroende på mängd och styrka. Men som de flesta här skriver, den mängd som skulle kunna finnas kvar efter ett uppkok utan lock är ytterst försumbar, ungefär som i filmjölk.
    Kokar du upp med lock, tex glögg, så har du kvar en hel del alkohol om du inte låter det koka i några minuter. Det därför att alkoholen kondenseras mot locket och droppar ner i kastrullen igen. Kanske är det nått sånt du har läst om TS? Men även då tar sig alkoholen ut med ångan som ändå läcker ut genom locket och kokar rätt snart bort.
    Det kan man testa själv om man är nyfiken med hjälp av en hydrometer.

• lata kocken Johanna

TS lyssna på TorpSara hon har dunderkoll på detta!

i risotto rödvinsssåser etc är det försumbara mängder alkohol - mindre än det som kroppen bildar som metabolit av tex juice....

• Andreas tjej

Alltså, både jag och min make har läst kemi på högskolenivå (han är disputerad).
    Vi minns båda att vi har hört att man aldrig kan få bort all alkohol men ingen av oss vet hur mycket som är kvar. Därav frågan.

• Tiger Af Lilja

Ja men använd inte alkohol i maten då om du är orolig. Oc o mni två är proffs varför fråga folk här ochs en inte tro på det dom har att säga. Låter konstigt..

• Andreas tjej

Tenshioyo

"Vi minns båda att vi har hört att man aldrig kan få bort all alkohol men ingen av oss vet hur mycket som är kvar. Därav frågan."

• dallring

rödvinssås tillagas på ett sätt att alkoholmängden i den färdiga såsen är försumbar. likadant en reduktion, du kokar, kokar och kokar. flamberat? samma sak.

exakt hur stor mängd är ju matematik; hur stor mängd alkohol i hur stor mängd mat som värms upp till en temperatur över 78 hur länge.
    det vill säga, det beror helt på vad som lagas, hur det lagas och av vem.
    det finns inget enkelt svar.

• Pallas

Håller med om att du bör undvika vin i sås om du inte litar på hur litet som blir kvar. Det är ju rätt kort tid det rör sig om.

• TorpSara

TS: Det ni har lärt er är lite mer överkurs. Etanolen, som är en envärd alkohol förångas vid en temperatur vid 78 grader. All etanol förångas således vid vanlig matlagning, inga rester blir kvar. Sedan finns det ju andra alkoholer och även fenoler som har andra kokpunkter, propylalkohol och butanol tex. Dessa finns i alla alkoholhaltiga drycker i oerhört försumbar mängd (extremt lite i vin, något mer i sprit) och kokar inte alltid bort. Men dessa alkoholer skadar inte varken dig eller bäbisen i de mängder de förekommer. En del producerar du tom själv i magen under förbränningen av mat.

Svar på tråden Är det OK med vin i maten?