• Tinken

När bör man börja oroa sig??

Jag och min sambo har försökt få barn i 8 månader nu, men inget händer... När bör man börja oroa sig? Vad är nästa steg? Vi vill så gärna ha en "julmage" i år.. :(

• Svar på tråden När bör man börja oroa sig??
  • Emmiez

inom 1 år blir de flesta gravida, blir man inte gravid inom 1 år kan man söka hjälp hos gynekolog eller barnmorska som utreder om dom hittar några fel på någon eller båda.
    sen beroende på vad utredningen visar så går man vidare med det som behövs.

• Tinken

4 lååånga månader till då..
    Det är så frustrerande.. Otroligt slitsamt.. Skönt att se att man inte är ensam iaf.

• Emmiez

jag vet hur frustrerande det är..

vi har försökt i snart 4 år

• Tinken

oj, nu blir jag nästan generad, jag borde inte ens få nämna "slitsamt" efter bara 8 månader..
    Ska på årlig gyn-undersökning i morgon, kanske kan slänga ut frågan i luften då iaf..

• Emmiez

jag vet hur det var även då..
    kände mig dum när någon sa att dom försökt i 3-5 år.. o nu står jag här själv..

men jag vet också hur det var i början.. nu hade jag iof inte mens på dom första 7,5 månaderna efter ja sluta med p-pillerna, o det var riktigt frustrerande..

ska du ändå på gynundersökning kan du ju prata med dom när du ändå är där, vet inte om det är just den läkaren du ska till, för det kan behövas experter på fertilitet, men då vet ju han/hon det

• CeciliaSt

Vår första tjej kom till på andra försöket.

När vi önskade vårt nästa barn tog det tio månader innan det funkade och då hann jag helt klart bli orolig. Vi/jag gav upp och tänkte vänta in att det där året gått så man kunde söka hjälp, men då blev jag plötsligt illamående när jag höll på med rödvinsmarinaden. Vad tvungen att göra ett test dagen efter och där var det.... positivt!!

Håll ut och tänk positivt. Hoppas att det där glad beskedet kommer till er snart också!

• artbitch

De brukar säga att man ska ha försökt i ett år innan man får göra en fertilitetsutredning. Det brukar dock vara väntetid, så du kan säkert ringa redan nu för att boka tid. Skiljer sig såklart, men ca 3 månader kan man få vänta när man väl ringer.

Att det tagit 8 mån behöver ju inte betyda att något är knas. Men det finns vissa tecken som kan tyda på nedsatt fertilitet, som oregelbunden mens tex. Den här sidan tyckte jag var informativ när jag oroade mig över fertiliteten.
    www.fertilitetsguiden.nu/testinganddiagnoses/femalesymptoms/index.asp&svarqvp2=0

• Ninnie

Hej!
    Vill säga att här finns en som försökt få barn sen juni 2002. Tyvärr har det inte blivit något. Sitter här och blöder efter min 2:a färska IVF behandling. Jag fattar inte varför inte något ägg vill stanna kvar hos mig. Jag vet inte hur jag orkar men jag gör det.

Men jag förstår hur det känns när det inte blir något. Sök hjälp i tid och var inte rädd för att söka hjälp. Vi försökte själva i 3 år innan vi sökte hjälp. Hade jag vetat att det skulle bli så är svårt hade jag nog sökt redan efter 1½ år. Det som är lite jobbigt är att dom inte hittat något fel på oss. Dom säger att v kan få barn på egen hand. Det gör det ännu jobbigare när man fått tillbaka ett ägg som redan är befruktat.

Oj vad långt det blev. Lycka till!

• Parantes

Hej! Vi fick missfall första dagarna i april.
    Efter det kom mensen igång med en gång.
    Har använt ägglossningsstickor sedan april, nu har vi snart försökt i ett halvår.
    Jag skall kolla mig hos en gynokolog i oktober för säkerhets skull.
    Kanske kan hon se om det är någon skada på äggledare eller så. Jag vet inte.
    Jag vet ju i allafall att jag kan få barn, men är rädd för att de skadade mig då de skrapade ut det som ej kom ut av sig själv.
    Man skall nog ge det ett år i alllafall. Ägglossningsstickor är ju bra, så man ser att det är normalt i allafall.
    Kram & lyckönskningar!

• Gerbia

Hej!

Jag och min sambo har försökt bli gravida i ca 4-år och det är otroligt jobbigt.
    Vänta du 1-år sen kan ni ta kontakt med någon Fertilitetsenhet någonstans så hjälper dom dig.
    Anja.

Svar på tråden När bör man börja oroa sig??