Ni som har vita väggar och trägolv. Vilken färg på golvlisterna?
Vet inte vad jag ska välja.
Vet inte vad jag ska välja.
Vita, höglansvit är finast tycker jag!
Ek
Rackarns, skulle haft ett alternativ som var: samma som möblerna...
Vita väggar & ljust golv i lönn har vi,.
Vi köpte obehandlade lister & vitlacerade.
Då ser man ådror & liknande i trät men de är endå vita.
vi har vita allmoge lister.
Självklart samma färg som innerdörrarna.
Dörrfoder och golvlister behöver inte nödvändigtvis vara lika, men oftast är det snyggast. sen så är det väl så att golvlister ska vara lika golven, om golven är i trä, vi har ekparkett, och ek i golvlisterna (och dörrfodren) snyggt är det!!
tänk dej för innan du blandar för mycket.... se efter hur du har det runt dörrar och fönster... taklisterna däremot ska ju harmonera med taket, för att de ska vara snyggast.
så mitt förslag är därför... välj golvlist efter golvet...
Du skrev inte vad du har för slags trägolv... är det Ek, så är ju eklister lite dyra, men ett förslag är ju att lasera i en ek-nyans.... är golven av furu, så är ju valet enkelt... lackade furulister helt enkelt.
I köket har vi vita men i tv-rumm och vardagsrum samma som golvet!
Samma färg som innerdörrarna, dvs gråa.
Vi har som Malin85, dvs vitlaserade lister.
(Och alltså ljusare än trägolvet.)
Vi har mattlackad ekparkett, vita dörrar och vita lister
Vi har ekgolv, vita golvlister och vita dörrar.
Beror på. Om man har "moderna" raka lister och huset är nybyggt/modernt så skulle jag köra med släta eklister. Om det är ett gammalt hus/hus i gammal stil med typ spegeldörrar och annat krusidulligt skulle jag köra vita allmogelister.
eklister = lister i samma träslag som golvet alltså (läste inte ordentligt).
Är listerna runt dörren vita och du är osäker på vad det är för trägolv hade jag defintivt inte valt eklister.
LPW:Hmm, innerdörrarna är dessutom samma färg som golvet så det kanske är bäst att jag försöker ta reda på vadför trä jag har och tar samma. Ek skulle nog se rätt konstigt ut...
Beror på färgen på dörrar och dörrkarmar. Är de vita, så vita, är de träfargade, så träfärgade osv