Vad ska jag baka?
Jaha, jag inbillar mig att jag har lite tid över idag istället för att tenta- plugga. Känner för att baka. Har ni något smarrigt recept? Sugen på gotta!
Jaha, jag inbillar mig att jag har lite tid över idag istället för att tenta- plugga. Känner för att baka. Har ni något smarrigt recept? Sugen på gotta!
En till i bakartagen!! Jag ska faktiskt ta och baka bullar nu har jag tänkt. Det var så länge sen och så är jag sååå sugen på det nu. Blir mycket socker och kanel....MUMS. Sen gjorde jag chokladbollar i förrgår...Hm är nog väldigt sötsugen nu.
Ha det bra
ska också baka idag, ska på 2 års-kalas i helgen och då ska ja ställa upp med bullar och kakor =)
så det blir vaniljbullar, sylkakor och kokosdrömmar, sen får man se om det blir mer ,man kanske inte kan hejda sig =)
Ryttarkaka eller snickerskakor är favorit här!
jag tycker att du ska baka kanelkaka! det är SÅ gott!
vad har du för tenta? har du snart? jag borde också tentaplugga... och jag har första tentan imorgon så jag hinner inte baka =(
Ja...du kan väl bara fudgekakor...som är sååå goda!
Fast jag brukar aldrig ha ingredienser hemma för att kunna spontanbaka såna...så här få du ett annat recept.
Kaka från Härjedalen
175 gram smör
2½ dl strösocker
2 ägg
4½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk bakpulver
3 dl gräddfil
(ev. 2 msk likör)
Fyllning:
1 dl strösocker
1 msk kanel
Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen. Rör ner de torra ingredienserna omväxlande med gräddfilen. Smörj och bröa en 1½ liters form med löstagbar kant. Häll i hälften av smeten. Blanda socker och kanel och strö hälften på smeten. Häll i resten av smeten och strö över resten av kanelsockret. Grädda i 175 grader i 60 minuter i nedre delen av ugnen.
Mumma! Och jag har bestämt mig att inte baka fler fudgekakor förräns till jul, annar slär jag bli beroende! Fler recept? Har inte fått tummen ur än...
Den här kanske?
MUUUUUUUUUUUUMS!
Falsk päronkaka 200ºc 30min
100 gram smör eller margarin
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl vetemjöl
2 ägg
Garnering:
1 burk konserverade päron á 420gram
100 gram hackad mandel
pärlsocker
Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Häll päronen i en sil så de rinner av. Smält margarinet och ställ det åt sidan så det kallnar. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner äggen och sist det svalna matfettet. Rör till en slät smet. Bred ut i bakformen.
Skär päronen i 8 delar och strö dom över kakan och tryck ner dom med handen. Det ska bli en jämn yta. Strö över mandeln och strö över lite pärlsocker.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass.